Det har blitt februar, og på tide å se hva vi forventer av året som kommer. Noen synes kanskje vi burde gjort dette for en måned siden, men vi sitter på mer informasjon nå, og da er det lettere å spå. For en måned siden kunne vi for eksempel ikke forutse at vi i 2021 skulle få en Sony A1 med 50 megapiksler og 30 bilder pr. sekund. Det kan vi nå. Så egentlig burde vi vente til slutten av desember med denne artikkelen, da det er mye lettere å spå om fortiden enn om framtiden.
Denne artikkelen deler vi opp i tre delder:
-Produsenter
-Utstyr
-Fotografering
PRODUSENTER
Et lyspunkt er at fallet i markedet har stoppet. I hvert fall i Norge. Kanskje er det også en stigende trend. Vi vet ikke om den vil vare mye lenger enn pandemien, men det er godt at markedet får et pusterom etter mange krevende år.
De som gjør det bra
I 2020 var det tre produsenter som gjorde det bra. Det var Sony, Canon og Fujifilm. De andre slet på grunn av pandemien eller fordi de allerede var i en vanskelig situasjon, eller begge deler. Sony kom ikke med de helt store lanseringene i fjor, bortsett fra A7S III, men har en stor base brukere, og mye god optikk og er markedsledende på speilløst fullformat.
Canon lanserte R5 og R6 og mye god optikk til disse, og viser at de nå satser tungt på speilløst, og har igjen blitt en spennende kameraprodusent. De har i 10 år vært ganske kjedelige (ikke dårlige på noen måte, men lite risikovillige og har ikke gått foran teknologisk), men det har endret seg nå, og vi gleder oss veldig til å se hva de får til framover.
Fujifilm seiler godt på en retrobølge, men har puttet svært solid innmat i kameraene, kombinert med meget god optikk. Den kombinasjonen er det mange som liker. Fujfilm har hoppet helt over fullformatet, og leverer kameraer i APS-C og mellomformat.
De som sliter
Selv om MFT (MicroFourThirds – hovedsakelig Olympus og Panasonic) i 2020 var den mest solgte fatningen på det japanske markedet, sliter de på verdensbasis.
Olympus solgte kameradivisjonen sin til JIP i fjor. Foreløpig har vi ikke merket annet enn at det norske Olympus-kontoret er lagt ned. Det betyr større avstand til avgjørelsene for oss o mindre kjennskap til markedet for dem. Noen produsenter har taklet det bra når de har lagt ned det norske kontoret, andre sliter mer. Olympus har vært ganske store i Norge, og vi tilskriver det en fantastisk innsats fra de som jobbet i Olympus Norge. Nå kan det bli vanskelig å oppnå de samme salgstallene, og da har vel ikke JIP oppnådd så veldig mye, men sånn er det ofte når noen sitter i Japan (eller andre steder langt vekke) og skal bestemme hvordan man skal spare penger. De har visstnok kuttet vekk halve staben, så litt har de jo å gå på.
Panasonic hadde ikke noe veldig aktivt fotoår i fjor, og hvis de ikke satser mer i år, tar vi det som et tegn på at de vurderer å trekke seg fra kameramarkedet. De lanserte et par kameraer uten noen egentlig ny teknologi, bortsett fra forbedret AF på S5, og det etterlengtete GH6 uteble. Vi lurer litt på om de vurderer å gjøre det samme som Olympus. I så fall kan Sigma kanskje være en kjøper. Sigma har strevd i alle år med å lage kameraer folk flest vil ha, og de samarbeider allerede med Panasonic gjennom L-Mount Alliance.
Nikon har hatt en trøblete tid i flere år, med enkelte feilslåtte satsninger, uflaks med leveranser og nå pandemien. Nikon blir ikke borte, men de bør finne tilbake til sitt gamle gode, der de satset, og kom med spennende teknologi og mye Wow! Etter lanseringen av Z6 og Z7 har det ikke vært mye spennende, og bortsett fra bedre AF på D6 har det heller ikke vært ny teknologi, så vidt vi kan se. Det må de endre på i år hvis de fortsatt skal være her i mange år til.
Pentax har vi ikke hørt mye fra. De eksisterer, men gjør lite av seg. Det viktigste derfra i fjor var vel kanskje uttalelsen fra sjefen for imaging-division i Ricoh om at «Bare vent. Neste år kommer mange brukere til å gå tilbake til speilrefleks» - Famous last words, som det heter på nynorsk. De vil kanskje leve en stund på at de snart er de eneste som lager speilreflekskameraer, men det vil ikke vare lenge.
UTSTYR
Så hva venter vi av utstyr dette året?
Canon
Canon vil fortsette satsningen sin på speilløst. En EOS R1 går det rykter om, altså en speilløs etterfølger etter 1Dx III, som bare er ett år gammel. Når vi ser hva Sony har gjort med A1, bør Canon også komme på banen. Nå har Tokyo bekreftet at det blir OL, og da burde den kanskje komme før det, men vi venter den egentlig ikke før senere på året.
Utover det bør de oppgradere de rimeligere R-modellene sine med bildestabilisator og litt andre småting. Det går rykter om en APS-C-modell i R-segmentet. Det kan godt være, men vi er litt skeptiske. Det som gjelder for både Canon, Sony og Nikon er at de forbeholder den beste optikken til fullformat. Det betyr at hvis du kjøper et APS-kamera, og vil ha den beste optikken på det, må du bruke fullformatoptikk, og da er det ikke lenger så stort poeng i et APS-C-kamera. Canon har dessuten EOS-M-serien for små og rimeligere modeller. Der har de heller ikke den aller ypperste optikken, men serien er kanskje heller ikke beregnet på de som trenger det, og skal du ha det beste, er det enkelt å bruke EF-optikk med en adapter.
Vi synes EOS-M har blitt litt stemoderlig behandlet, og det kan være at Canon avslutter utviklingen av den, og flytter APS-C over på RF-systemet. Det vil ikke gi mening å ha to ulike speilløse APS-C-systemer. Men det forutsetter samtidig at de kommer med en del rimelig optikk med RF-fatning. Da er det kanskje bedre at Canon fortsetter som nå, og lar EOS-M være det rimelige APS-C-systemet og EOS R det mer kostbare fullformatsystemet.
Av objektiver bør vi forvente noen lange teler til sport og naturfoto – noe som kan matche en R1. Riktignok fungerer det utmerket med adapter på de eksisterende EF-objektivene, men systemet trenger noen lyssterke teleobjektiver for at proffene skal gå over. Det er også signalisert at det kan komme en 150-600mm, men med en 100-500 i butikkene allerede er det kanskje ikke så stort marked for det.
Vi tror ikke Canon kommer med verken speilreflekkskameraer eller EF-objektiver i 2021. Nå er alt fokus på speilløst.
Nikon
Det er litt vanskeligere å si hva Nikon kan finne på å vise oss i år. Det er mer sannsynlig at Nikon vil komme med et speilreflekskamera enn at Canon gjør det. Kanskje kommer det en D850-erstatning som gir kameraet skikkelig autofokus på liveview, slik vi så på D780. Kanskje også bildestabilisator på bildebrikken. Det vi drømmer om på et speilreflekskamera er også en søker der du kan veksle mellom optisk og elektronisk. Det burde være mulig å få til, og gjør at det som skiller det fra et speilløst er muligheten til å bruke speilet når du ønsker det.
Av speilløse kameraer er det vanskelig å spå. Nikon har noen fine modeller, men ikke banebrytende på noen som helst måte. De kunne trenge det, men det er ikke sikkert de har teknologien til det. Selvfølgelig ville en Z9, eller hva de ville kalt flaggskipet sitt, vært å foretrekke. D6 var ingen stor suksess, og de trenger en toppmodell som viser hva de kan. Men det krever at de får bedre kontroll på autofokussystemet på de speilløse modellene. Får de det, kan vi se en Z9 i år, og det hadde vært gøy. Hint fra ledelsen tyder på at noe sånt er på trappene.
Sony
Sony har akkurat lansert det som nok blir den største kameranyheten fra deres side i år, Alpha 1 (A1), og legger lista for de andre produsentene. På spesifikasjoner kan det erstatte både A7R IV, A7 III og til dels A7 SIII. Hvis du skulle trenge to eller tre av de modellene, er ikke prisen så avskrekkende lenger. Men vi tror det er får som bytter ut en A7 III med en A1, så det første vi forventer er en A7 IV, som bringer den opp på høyden igjen. Da må den få det siste innen autofokus, den nye menyen, og en skikkelig videofunksjon uten at prisen blir veldig mye høyere.
Fujifilm
Fujifilm har også lansert kameraer i år. Blant annet et helt fantastisk mellomformatkamera som gjør det samme som flaggskipet, bare til litt over halve prisen og vekten. GFX 100S kommer til å bli det mange fullformatbrukere i dag vil strekke seg etter.
Vi tror ikke det kommer flere mellomformatkameraer fra Fujifilm i år. Men på APS-C-fronten bør det komme noe nytt. Nå har Fujifilm brukt sin standard bildebrikke og prosessor i svært mange modeller, og det er ønske om noe kraftigere for å følge med. Fujifilm tar mål av seg å lage APS-C-kameraer med bildekvalitet omtrent som på fullformat, og da bør de også følge med på hastighet og funksjoner. Ledelsen i Fujiflm har hintet om at X-E4 var det siste kameraet med den bildebrikken og prosessore, og sa samtidig at X-H-serien ikke var død. Derfor forventer vi en X-H2 som løfter Fujifilms kameraer opp et nivå. X-H2 må i så fall bli en flaggskipmodell, gjerne med ekstra fokus på video. Ellers har det ikke mye å fare med sammenliknet med en kommende X-T5. Fujifilm har så mange kameraserier med APS-C-brikke at de kanskje bør vurdere å kutte litt ned.
I den rimeligere enden, bør vi se en X-T40, men med introduksjonen av både X-S10 og X-E4 kan det være Fujifilm skipper denne modellen, særlig hvis den ikke skal ha eksisterende brikke og prosessor.
Vi ønsker oss noen lange teler også fra Fujifilm. Den eneste profesjonelle, lange, faste telen de har er 200mm f/2. En 400mm f/4 eller f/2.8 kunne vært interessant, men Fujifilm er ganske flinke til å vise veikart for objektivene sine, og det står ikke noe sånt der. Så egentlig forventer vi det ikke.
Panasonic
Her er GH6 den opplagte spådommen. Hvis de ikke kommer med en GH6, er Panasonics satsning på MFT død. GH6 bør være et fullblods videokamera, men ikke med 8K, for det vil antakelig ikke den lille bildebrikken håndtere godt. Men 6K i høy kvalitet bør vi forvente. For fullformatserien, er det litt vanskeligere å spå. De fire modellene de har nå er bra greier, og har ikke de helt store behovene for oppgradering. Men til tross for at de forbedret autofokusen i fjor, ser vi stadig større behov for at Panasonic også legger inn fasefokus i kameraene sine. Uten det vil de henge lenger og lenger etter de andre, noe de ikke kan tillate seg. Vi håper derfor å se en oppgradering av S1
Panasonic har alltid vist at de satser på (og kan) video. Derfor kan det være de vil lansere et kamera for å vise at dette fortsatt er tilfelle. De lager også TV-er, så det vil være interessant å lansere en modell som tar opp i 8K for å promotere TV-ene som kan vise dette. Vi tror derfor det kommer en no S1H (kanskje med et annet navn), som tar opp i 8K og med fasefokus.
Olympus
Nå begynner det å bli vanskelig. Siden det er nye eiere, blir det annen fokus enn før. Forventningene er at de kutter ut de rimeligere modellene. Pen-serien er vel den som ryker først, så der forventer vi at det ikke kommer mer. OM-D E-M10 har vært stor suksess i Norge, ikke minst på grunn av den lave prisen og det lille kit-objektivet som gjør kameraet svært kompakt. Samtidig må vi ikke glemme at det som har gjort Olympus til det det er, ikke bare er størrelsen, men også værtetting, svært god optikk og en formidabel bildestabilisator. Det kan derfor være at E-M10 også ryker, og at det satses på E-M5 og E-M1/E-M1X. På disse modellene har det ikke kommet ny teknologi siden E-M1X, da de to andre modellene bare var forrige utgave av modellen over, puttet inn i et mindre og billigere hus. Siden både E-M5 III og E-M1 III er ganske nye modeller, er det kanskje E-M1X som står for tur. Det er også der det kan gjøres mest spennende siden det er plass til mer, både fysisk og økonomisk. Her bør vi se en ny bildebrikke, oppgradert prosessor med enda bedre autofokus og alle de vanlige forbedringene som kommer med mer prosessorkraft. Olympus har vært flinke til å utnytte maskinvaren, og funksjoner som digitalt ND-filter og håndholdt hi-res er både spennende og nyttig. Vi vil ha mer av sånt. Ifølge Setsuya Kataoka, CTO i OM Digital Solutions, som selskapet nå heter, vil det komme spennende produkter framover, men han sier ikke mye om tidshorisonten.
Leica
Det er ikke så lett å si hva Leica planlegger for 2021. Det som er sikkert, er at det kommer spesialversjoner. En har allerede kommet, M10-P Reporter. Men de har nå ganske nye versjoner av S, SL, M, M Monochrom og Q. Det er en stund siden det har skjedd noe på CL, så hvis de ikke har skrinlagt den serien, kan det være vi ser noe nytt der. Ellers er el M-serien den neste som står for tur, men om det skjer i år, er usikkert. Leica er også flinke til å komme med nye objektiver, så vi kan nok forvente noe der, enten det er nytt eller relansering av noe gammelt. Det som er spennende med Leica, er at det er så vanskelig å forutse, for de gjør ting helt annerledes enn alle andre.
Fototrender
Vi er inne i en pandemi som setter begrensninger på hvordan vi kan utfolde oss, og selv om fotograferinger ofte er en ensom hobby, som ikke har fått like store begrensninger som en del annet, er det klart at det påvirkes. Hos Foto.no har vi flere frustrerte konsertfotografer som ikke bare har måttet slutte å gå på konserter, men også slutte å fotografere det de liker best.
Trenden er derfor nedadgående for motiver som involverer at man omgås andre mennesker, slik som konserter, gatefoto, portretter og selvfølgelig reisefoto, mens den nok er økende for det som ikke involverer andre – makro, natur, landskap, stilleben, fotokunst, bildemanipulering og liknende. Unntaket fra denne regelen er at det nok blir tatt flere bilder av den nærmeste familien, da man nå tilbringer mer tid med dem.
Dette kan derfor være tiden å lære seg bildebehandling, få det meste ut av bildene dine, eller lage helt nye komposisjoner av flere bilder.
Vi ser en stor økning i salg av lys. Nye ledlys er gode på farge, kraftige og rimelige. Det har også kommet en del RGB-lys på markedet, som gjør at man kan leke med farger på en veldig enkel måte. Det finnes også sett med små lys og tilbehør som gjør at de har samme funksjon som studiolamper, bare i miniatyr (lysformere, snoot, låvedører, domes, fargefiltre mm), og da kan du gjøre mye gøy med små motiver.
Når pandemien en dag er over, vil vi nok se at mange går tilbake til de motivene de fotograferte før, men mange har nok også fått øynene opp for de nye motivene de fotograferte under pandemien, og vil fortsette med det.
Det var vel omtrent det vi tror om fotoåret 2021. Hvis du synes at denne saken ikke var den mest interessante, bare vent til slutten av året. Da kan du gå tilbake og lese den igjen. Da er den mye morsommere.
Hvis du vil ha oppsummeringen i podkasten vår i stedet, finner du den her.
Eller du kan få den fantastiske muligheten å se Thomas og jeg snakke om det på YouTube.
Denne artikkelen deler vi opp i tre delder:
-Produsenter
-Utstyr
-Fotografering
PRODUSENTER
Et lyspunkt er at fallet i markedet har stoppet. I hvert fall i Norge. Kanskje er det også en stigende trend. Vi vet ikke om den vil vare mye lenger enn pandemien, men det er godt at markedet får et pusterom etter mange krevende år.
De som gjør det bra
I 2020 var det tre produsenter som gjorde det bra. Det var Sony, Canon og Fujifilm. De andre slet på grunn av pandemien eller fordi de allerede var i en vanskelig situasjon, eller begge deler. Sony kom ikke med de helt store lanseringene i fjor, bortsett fra A7S III, men har en stor base brukere, og mye god optikk og er markedsledende på speilløst fullformat.
Canon lanserte R5 og R6 og mye god optikk til disse, og viser at de nå satser tungt på speilløst, og har igjen blitt en spennende kameraprodusent. De har i 10 år vært ganske kjedelige (ikke dårlige på noen måte, men lite risikovillige og har ikke gått foran teknologisk), men det har endret seg nå, og vi gleder oss veldig til å se hva de får til framover.
Fujifilm seiler godt på en retrobølge, men har puttet svært solid innmat i kameraene, kombinert med meget god optikk. Den kombinasjonen er det mange som liker. Fujfilm har hoppet helt over fullformatet, og leverer kameraer i APS-C og mellomformat.
De som sliter
Selv om MFT (MicroFourThirds – hovedsakelig Olympus og Panasonic) i 2020 var den mest solgte fatningen på det japanske markedet, sliter de på verdensbasis.
Olympus solgte kameradivisjonen sin til JIP i fjor. Foreløpig har vi ikke merket annet enn at det norske Olympus-kontoret er lagt ned. Det betyr større avstand til avgjørelsene for oss o mindre kjennskap til markedet for dem. Noen produsenter har taklet det bra når de har lagt ned det norske kontoret, andre sliter mer. Olympus har vært ganske store i Norge, og vi tilskriver det en fantastisk innsats fra de som jobbet i Olympus Norge. Nå kan det bli vanskelig å oppnå de samme salgstallene, og da har vel ikke JIP oppnådd så veldig mye, men sånn er det ofte når noen sitter i Japan (eller andre steder langt vekke) og skal bestemme hvordan man skal spare penger. De har visstnok kuttet vekk halve staben, så litt har de jo å gå på.
Panasonic hadde ikke noe veldig aktivt fotoår i fjor, og hvis de ikke satser mer i år, tar vi det som et tegn på at de vurderer å trekke seg fra kameramarkedet. De lanserte et par kameraer uten noen egentlig ny teknologi, bortsett fra forbedret AF på S5, og det etterlengtete GH6 uteble. Vi lurer litt på om de vurderer å gjøre det samme som Olympus. I så fall kan Sigma kanskje være en kjøper. Sigma har strevd i alle år med å lage kameraer folk flest vil ha, og de samarbeider allerede med Panasonic gjennom L-Mount Alliance.
Nikon har hatt en trøblete tid i flere år, med enkelte feilslåtte satsninger, uflaks med leveranser og nå pandemien. Nikon blir ikke borte, men de bør finne tilbake til sitt gamle gode, der de satset, og kom med spennende teknologi og mye Wow! Etter lanseringen av Z6 og Z7 har det ikke vært mye spennende, og bortsett fra bedre AF på D6 har det heller ikke vært ny teknologi, så vidt vi kan se. Det må de endre på i år hvis de fortsatt skal være her i mange år til.
Pentax har vi ikke hørt mye fra. De eksisterer, men gjør lite av seg. Det viktigste derfra i fjor var vel kanskje uttalelsen fra sjefen for imaging-division i Ricoh om at «Bare vent. Neste år kommer mange brukere til å gå tilbake til speilrefleks» - Famous last words, som det heter på nynorsk. De vil kanskje leve en stund på at de snart er de eneste som lager speilreflekskameraer, men det vil ikke vare lenge.
UTSTYR
Så hva venter vi av utstyr dette året?
Canon
Canon vil fortsette satsningen sin på speilløst. En EOS R1 går det rykter om, altså en speilløs etterfølger etter 1Dx III, som bare er ett år gammel. Når vi ser hva Sony har gjort med A1, bør Canon også komme på banen. Nå har Tokyo bekreftet at det blir OL, og da burde den kanskje komme før det, men vi venter den egentlig ikke før senere på året.
Utover det bør de oppgradere de rimeligere R-modellene sine med bildestabilisator og litt andre småting. Det går rykter om en APS-C-modell i R-segmentet. Det kan godt være, men vi er litt skeptiske. Det som gjelder for både Canon, Sony og Nikon er at de forbeholder den beste optikken til fullformat. Det betyr at hvis du kjøper et APS-kamera, og vil ha den beste optikken på det, må du bruke fullformatoptikk, og da er det ikke lenger så stort poeng i et APS-C-kamera. Canon har dessuten EOS-M-serien for små og rimeligere modeller. Der har de heller ikke den aller ypperste optikken, men serien er kanskje heller ikke beregnet på de som trenger det, og skal du ha det beste, er det enkelt å bruke EF-optikk med en adapter.
Vi synes EOS-M har blitt litt stemoderlig behandlet, og det kan være at Canon avslutter utviklingen av den, og flytter APS-C over på RF-systemet. Det vil ikke gi mening å ha to ulike speilløse APS-C-systemer. Men det forutsetter samtidig at de kommer med en del rimelig optikk med RF-fatning. Da er det kanskje bedre at Canon fortsetter som nå, og lar EOS-M være det rimelige APS-C-systemet og EOS R det mer kostbare fullformatsystemet.
Av objektiver bør vi forvente noen lange teler til sport og naturfoto – noe som kan matche en R1. Riktignok fungerer det utmerket med adapter på de eksisterende EF-objektivene, men systemet trenger noen lyssterke teleobjektiver for at proffene skal gå over. Det er også signalisert at det kan komme en 150-600mm, men med en 100-500 i butikkene allerede er det kanskje ikke så stort marked for det.
Vi tror ikke Canon kommer med verken speilreflekkskameraer eller EF-objektiver i 2021. Nå er alt fokus på speilløst.
Nikon
Det er litt vanskeligere å si hva Nikon kan finne på å vise oss i år. Det er mer sannsynlig at Nikon vil komme med et speilreflekskamera enn at Canon gjør det. Kanskje kommer det en D850-erstatning som gir kameraet skikkelig autofokus på liveview, slik vi så på D780. Kanskje også bildestabilisator på bildebrikken. Det vi drømmer om på et speilreflekskamera er også en søker der du kan veksle mellom optisk og elektronisk. Det burde være mulig å få til, og gjør at det som skiller det fra et speilløst er muligheten til å bruke speilet når du ønsker det.
Av speilløse kameraer er det vanskelig å spå. Nikon har noen fine modeller, men ikke banebrytende på noen som helst måte. De kunne trenge det, men det er ikke sikkert de har teknologien til det. Selvfølgelig ville en Z9, eller hva de ville kalt flaggskipet sitt, vært å foretrekke. D6 var ingen stor suksess, og de trenger en toppmodell som viser hva de kan. Men det krever at de får bedre kontroll på autofokussystemet på de speilløse modellene. Får de det, kan vi se en Z9 i år, og det hadde vært gøy. Hint fra ledelsen tyder på at noe sånt er på trappene.
Sony
Sony har akkurat lansert det som nok blir den største kameranyheten fra deres side i år, Alpha 1 (A1), og legger lista for de andre produsentene. På spesifikasjoner kan det erstatte både A7R IV, A7 III og til dels A7 SIII. Hvis du skulle trenge to eller tre av de modellene, er ikke prisen så avskrekkende lenger. Men vi tror det er får som bytter ut en A7 III med en A1, så det første vi forventer er en A7 IV, som bringer den opp på høyden igjen. Da må den få det siste innen autofokus, den nye menyen, og en skikkelig videofunksjon uten at prisen blir veldig mye høyere.
Fujifilm
Fujifilm har også lansert kameraer i år. Blant annet et helt fantastisk mellomformatkamera som gjør det samme som flaggskipet, bare til litt over halve prisen og vekten. GFX 100S kommer til å bli det mange fullformatbrukere i dag vil strekke seg etter.
Vi tror ikke det kommer flere mellomformatkameraer fra Fujifilm i år. Men på APS-C-fronten bør det komme noe nytt. Nå har Fujifilm brukt sin standard bildebrikke og prosessor i svært mange modeller, og det er ønske om noe kraftigere for å følge med. Fujifilm tar mål av seg å lage APS-C-kameraer med bildekvalitet omtrent som på fullformat, og da bør de også følge med på hastighet og funksjoner. Ledelsen i Fujiflm har hintet om at X-E4 var det siste kameraet med den bildebrikken og prosessore, og sa samtidig at X-H-serien ikke var død. Derfor forventer vi en X-H2 som løfter Fujifilms kameraer opp et nivå. X-H2 må i så fall bli en flaggskipmodell, gjerne med ekstra fokus på video. Ellers har det ikke mye å fare med sammenliknet med en kommende X-T5. Fujifilm har så mange kameraserier med APS-C-brikke at de kanskje bør vurdere å kutte litt ned.
I den rimeligere enden, bør vi se en X-T40, men med introduksjonen av både X-S10 og X-E4 kan det være Fujifilm skipper denne modellen, særlig hvis den ikke skal ha eksisterende brikke og prosessor.
Vi ønsker oss noen lange teler også fra Fujifilm. Den eneste profesjonelle, lange, faste telen de har er 200mm f/2. En 400mm f/4 eller f/2.8 kunne vært interessant, men Fujifilm er ganske flinke til å vise veikart for objektivene sine, og det står ikke noe sånt der. Så egentlig forventer vi det ikke.
Panasonic
Her er GH6 den opplagte spådommen. Hvis de ikke kommer med en GH6, er Panasonics satsning på MFT død. GH6 bør være et fullblods videokamera, men ikke med 8K, for det vil antakelig ikke den lille bildebrikken håndtere godt. Men 6K i høy kvalitet bør vi forvente. For fullformatserien, er det litt vanskeligere å spå. De fire modellene de har nå er bra greier, og har ikke de helt store behovene for oppgradering. Men til tross for at de forbedret autofokusen i fjor, ser vi stadig større behov for at Panasonic også legger inn fasefokus i kameraene sine. Uten det vil de henge lenger og lenger etter de andre, noe de ikke kan tillate seg. Vi håper derfor å se en oppgradering av S1
Panasonic har alltid vist at de satser på (og kan) video. Derfor kan det være de vil lansere et kamera for å vise at dette fortsatt er tilfelle. De lager også TV-er, så det vil være interessant å lansere en modell som tar opp i 8K for å promotere TV-ene som kan vise dette. Vi tror derfor det kommer en no S1H (kanskje med et annet navn), som tar opp i 8K og med fasefokus.
Olympus
Nå begynner det å bli vanskelig. Siden det er nye eiere, blir det annen fokus enn før. Forventningene er at de kutter ut de rimeligere modellene. Pen-serien er vel den som ryker først, så der forventer vi at det ikke kommer mer. OM-D E-M10 har vært stor suksess i Norge, ikke minst på grunn av den lave prisen og det lille kit-objektivet som gjør kameraet svært kompakt. Samtidig må vi ikke glemme at det som har gjort Olympus til det det er, ikke bare er størrelsen, men også værtetting, svært god optikk og en formidabel bildestabilisator. Det kan derfor være at E-M10 også ryker, og at det satses på E-M5 og E-M1/E-M1X. På disse modellene har det ikke kommet ny teknologi siden E-M1X, da de to andre modellene bare var forrige utgave av modellen over, puttet inn i et mindre og billigere hus. Siden både E-M5 III og E-M1 III er ganske nye modeller, er det kanskje E-M1X som står for tur. Det er også der det kan gjøres mest spennende siden det er plass til mer, både fysisk og økonomisk. Her bør vi se en ny bildebrikke, oppgradert prosessor med enda bedre autofokus og alle de vanlige forbedringene som kommer med mer prosessorkraft. Olympus har vært flinke til å utnytte maskinvaren, og funksjoner som digitalt ND-filter og håndholdt hi-res er både spennende og nyttig. Vi vil ha mer av sånt. Ifølge Setsuya Kataoka, CTO i OM Digital Solutions, som selskapet nå heter, vil det komme spennende produkter framover, men han sier ikke mye om tidshorisonten.
Leica
Det er ikke så lett å si hva Leica planlegger for 2021. Det som er sikkert, er at det kommer spesialversjoner. En har allerede kommet, M10-P Reporter. Men de har nå ganske nye versjoner av S, SL, M, M Monochrom og Q. Det er en stund siden det har skjedd noe på CL, så hvis de ikke har skrinlagt den serien, kan det være vi ser noe nytt der. Ellers er el M-serien den neste som står for tur, men om det skjer i år, er usikkert. Leica er også flinke til å komme med nye objektiver, så vi kan nok forvente noe der, enten det er nytt eller relansering av noe gammelt. Det som er spennende med Leica, er at det er så vanskelig å forutse, for de gjør ting helt annerledes enn alle andre.
Fototrender
Vi er inne i en pandemi som setter begrensninger på hvordan vi kan utfolde oss, og selv om fotograferinger ofte er en ensom hobby, som ikke har fått like store begrensninger som en del annet, er det klart at det påvirkes. Hos Foto.no har vi flere frustrerte konsertfotografer som ikke bare har måttet slutte å gå på konserter, men også slutte å fotografere det de liker best.
Trenden er derfor nedadgående for motiver som involverer at man omgås andre mennesker, slik som konserter, gatefoto, portretter og selvfølgelig reisefoto, mens den nok er økende for det som ikke involverer andre – makro, natur, landskap, stilleben, fotokunst, bildemanipulering og liknende. Unntaket fra denne regelen er at det nok blir tatt flere bilder av den nærmeste familien, da man nå tilbringer mer tid med dem.
Dette kan derfor være tiden å lære seg bildebehandling, få det meste ut av bildene dine, eller lage helt nye komposisjoner av flere bilder.
Vi ser en stor økning i salg av lys. Nye ledlys er gode på farge, kraftige og rimelige. Det har også kommet en del RGB-lys på markedet, som gjør at man kan leke med farger på en veldig enkel måte. Det finnes også sett med små lys og tilbehør som gjør at de har samme funksjon som studiolamper, bare i miniatyr (lysformere, snoot, låvedører, domes, fargefiltre mm), og da kan du gjøre mye gøy med små motiver.
Når pandemien en dag er over, vil vi nok se at mange går tilbake til de motivene de fotograferte før, men mange har nok også fått øynene opp for de nye motivene de fotograferte under pandemien, og vil fortsette med det.
Det var vel omtrent det vi tror om fotoåret 2021. Hvis du synes at denne saken ikke var den mest interessante, bare vent til slutten av året. Da kan du gå tilbake og lese den igjen. Da er den mye morsommere.
Hvis du vil ha oppsummeringen i podkasten vår i stedet, finner du den her.
Eller du kan få den fantastiske muligheten å se Thomas og jeg snakke om det på YouTube.
Canon EOS R5 bidro mye til suksessen i 2020.
Olympus 150-400mm er et produkt som viser hvor Olympus er på vei.
Sony A1 er kameraet Canon, Nikon og Panasonic må strekke seg etter i år.
For dem som vil ha høyest mulig bildekvalitet, har det egentlig allerede vært en revolusjon med GFX 100S, dette året.