Sony har eid markedet for fullformat speilløse kameraer i lang tid, og i fjor høst syntes Canon og Nikon det var på tide å gjøre noe med det. De har nå to kameraer hver på markedet, og et antall objektiver som passer til.
Canon og Nikon har to litt ulike tilnærminger til markedet med sine speilløse fullformatsystemer.
Nikon
Nikon lanserte to kamerahus sammen med systemet, Z6 og Z7. Forskjellen på disse er i all hovedsak oppløsning og pris, der Z6 er rimeligst og nok har solgt godt over forventning, mens Z7 har flest megapiksler, men solgt dårligere enn det vi trodde på forhånd. Kamerahusene er ganske kraftige, og kan best sammenliknes med D850, men med blant annet innebygd bildestabilisering i huset.
Til disse kamerahusene lanserte de en del kompakte objektiver av høy kvalitet. Det var tydelig at de ville tilby et kompakt fullformatsystem, og lagde derfor fastobjektiver med blender f/1.8 og zoomer med blender f/4. Likevel, når vi tester objektivene, er de alle sammen bedre enn de tilsvarende objektivene med F-fatning (for speilrefleks). I senere tid har de også sluppet noen mer lyssterke objektiver, som 24-70 f/2.8 og 58mm f/0,95.
Det er nok en del Nikon-brukere som har savnet mer lyssterke objektiver, og disse har kunnet bruke en adapter og satt på objektiver med F-fatning. Men når man ser kvaliteten på de nye Z-objektivene, er det lett å forstå hvorfor brukerne heller vil ha dem. Likevel er noe av hemmeligheten bak både størrelsen og kvaliteten at Nikon baserer seg i stor grad på softwarejustering av fortegning og vignettering og sikkert en del andre optiske problemer.
Nikon fortsetter fokuset på å tilby kompakte løsninger ved å lansere Z50 med et pannekakeobjektiv nå i høst. Det er ikke et fullformatkamera, men buker Z-systemet.
Canon
Canon har en litt annen tilnærming. De lanserte et litt enklere kamera, blant annet uten bildestabilisator i kamerahuset, men til gjengjeld gikk de hardere ut når det gjaldt objektiver. Det kan se ut som om Canon hadde et tydelig mål om å vise at dette er et system som også skal tilfredsstille profesjonelle brukere, selv om de ikke hadde på plass et kamera som helt matchet optikken.
Canon har vist oss objektiver som 50mm f/1.2, to varianter av 85mm f/1.2 og ikke minst 28-70mm f/2.0. Vi har også funnet patenter på eksotiske objektiver verden aldri har sett før, som 14-21mm f/1.4 og 18mm f/1.0.
Canon lar deg også bruke speilrefleksobjektivene med en adapter, og de har gått hen og lansert tre ulike adaptere, for å kunne tilby funksjonalitet med eldre objektiver utover det objektivene hadde på speilreflekskameraene.
Vi vet ikke hva det neste kameraet fra Canon blir, men de har sendt ut signaler om at det er et mer avansert kamera enn EOS R. De har blant annet vært tydelige på at de jobber med å utvikle bildestabilisator i kamerahuset, og antakelig har det vært viktig for Canon å få etablert et system og et sett gode objektiver før det kommer et virkelig profesjonelt kamerahus.
Konkurrerer mot Sony
Det er opplagt at begge produsentene lanserte disse systemene for å stoppe flukten over til Sony og andre systemer, og i fjor så vi for første gang at Canon og Nikon ikke oppførte seg som konkurrenter. De hadde helt klart et felles mål om å konkurrere med Sony.
Canon var klar over at mange av deres tidligere brukere hadde byttet til Sony, men beholdt objektivene og brukt dem med en adapter på Sony. Disse brukerne var det et uttalt mål fra Canon å få tilbake igjen. Vi har ingen tall som sier noe om i hvilken grad det faktisk har skjedd, men vårt inntrykk er at det er flere som har skiftet fra Canon og Nikon speilrefleks til speilløst av samme merke, enn de som har skiftet fra Sony speilløst til Canon EOS R og Nikon Z.
Det er derfor ting som kan tyde på at Canon og Nikon har stoppet flukten til Sony, men ikke hentet så mange tilbake. Vi kan forstå det når Sony har så stort utvalg av objektiver, både originaler og tredjepart, ulike kameramodeller og tilbehør.
Vi tror derfor at Nikon og Canon trenger å komme med et større utvalg av både kameraer og objektiver til disse systemene før de gir Sony skikkelig konkurranse. I mellomtiden ser vi at konkurransen de har skapt i all hovedsak er mellom speilrefleks og speilløst, ikke mellom merker.
|
Canon og Nikon har to litt ulike tilnærminger til markedet med sine speilløse fullformatsystemer.
Nikon
Nikon lanserte to kamerahus sammen med systemet, Z6 og Z7. Forskjellen på disse er i all hovedsak oppløsning og pris, der Z6 er rimeligst og nok har solgt godt over forventning, mens Z7 har flest megapiksler, men solgt dårligere enn det vi trodde på forhånd. Kamerahusene er ganske kraftige, og kan best sammenliknes med D850, men med blant annet innebygd bildestabilisering i huset.
Til disse kamerahusene lanserte de en del kompakte objektiver av høy kvalitet. Det var tydelig at de ville tilby et kompakt fullformatsystem, og lagde derfor fastobjektiver med blender f/1.8 og zoomer med blender f/4. Likevel, når vi tester objektivene, er de alle sammen bedre enn de tilsvarende objektivene med F-fatning (for speilrefleks). I senere tid har de også sluppet noen mer lyssterke objektiver, som 24-70 f/2.8 og 58mm f/0,95.
Det er nok en del Nikon-brukere som har savnet mer lyssterke objektiver, og disse har kunnet bruke en adapter og satt på objektiver med F-fatning. Men når man ser kvaliteten på de nye Z-objektivene, er det lett å forstå hvorfor brukerne heller vil ha dem. Likevel er noe av hemmeligheten bak både størrelsen og kvaliteten at Nikon baserer seg i stor grad på softwarejustering av fortegning og vignettering og sikkert en del andre optiske problemer.
Nikon fortsetter fokuset på å tilby kompakte løsninger ved å lansere Z50 med et pannekakeobjektiv nå i høst. Det er ikke et fullformatkamera, men buker Z-systemet.
Canon
Canon har en litt annen tilnærming. De lanserte et litt enklere kamera, blant annet uten bildestabilisator i kamerahuset, men til gjengjeld gikk de hardere ut når det gjaldt objektiver. Det kan se ut som om Canon hadde et tydelig mål om å vise at dette er et system som også skal tilfredsstille profesjonelle brukere, selv om de ikke hadde på plass et kamera som helt matchet optikken.
Canon har vist oss objektiver som 50mm f/1.2, to varianter av 85mm f/1.2 og ikke minst 28-70mm f/2.0. Vi har også funnet patenter på eksotiske objektiver verden aldri har sett før, som 14-21mm f/1.4 og 18mm f/1.0.
Canon lar deg også bruke speilrefleksobjektivene med en adapter, og de har gått hen og lansert tre ulike adaptere, for å kunne tilby funksjonalitet med eldre objektiver utover det objektivene hadde på speilreflekskameraene.
Vi vet ikke hva det neste kameraet fra Canon blir, men de har sendt ut signaler om at det er et mer avansert kamera enn EOS R. De har blant annet vært tydelige på at de jobber med å utvikle bildestabilisator i kamerahuset, og antakelig har det vært viktig for Canon å få etablert et system og et sett gode objektiver før det kommer et virkelig profesjonelt kamerahus.
Konkurrerer mot Sony
Det er opplagt at begge produsentene lanserte disse systemene for å stoppe flukten over til Sony og andre systemer, og i fjor så vi for første gang at Canon og Nikon ikke oppførte seg som konkurrenter. De hadde helt klart et felles mål om å konkurrere med Sony.
Canon var klar over at mange av deres tidligere brukere hadde byttet til Sony, men beholdt objektivene og brukt dem med en adapter på Sony. Disse brukerne var det et uttalt mål fra Canon å få tilbake igjen. Vi har ingen tall som sier noe om i hvilken grad det faktisk har skjedd, men vårt inntrykk er at det er flere som har skiftet fra Canon og Nikon speilrefleks til speilløst av samme merke, enn de som har skiftet fra Sony speilløst til Canon EOS R og Nikon Z.
Det er derfor ting som kan tyde på at Canon og Nikon har stoppet flukten til Sony, men ikke hentet så mange tilbake. Vi kan forstå det når Sony har så stort utvalg av objektiver, både originaler og tredjepart, ulike kameramodeller og tilbehør.
Vi tror derfor at Nikon og Canon trenger å komme med et større utvalg av både kameraer og objektiver til disse systemene før de gir Sony skikkelig konkurranse. I mellomtiden ser vi at konkurransen de har skapt i all hovedsak er mellom speilrefleks og speilløst, ikke mellom merker.
|