A900 har en programmerbar C-knapp. C-knappen aktiverer Creative Style-menyen. Den kan imidlertid omprogrammeres til å aktivere en valgfri innstilling som kan velges blant de mest brukte funksjonene.
Fn-knappen aktiverer Quick Navi-menyen som gir direkte kontroll med alle innstillingene. Her navigerer jeg mellom funksjonene med multikommandostikken.
Mange knapper blir først et problem når de er utstyrt med flere ulike funksjoner. Det fine med alle knappene på A900 er for det første at jeg i stor grad kan bruke kameraet nesten uten å bruke menyene. Og etter hvert som jeg lærer plasseringen av funksjonene å kjenne blir betjeningen nærmest intuitiv, ikke minst fordi knappene har en entydig bruksmåte.
Med Intelligent PreView kan jeg simulere effekten av hvitbalanse, D-Range Optimiser (en form for dynamikk-kontroll) og eksponeringsnivå på LCD-skjermen, uten faktisk å ta en eksponering. Mens PreView-bildet er tent kan jeg nemlig prøve med ulike innstillinger og se hvordan dette slår ut på histogrammet samtidig med at jeg foretar justeringene og simulerer andre innstillinger. Dermed er det mulig å fintune de ulike verdiene før jeg foretar selve eksponeringen, en mulighet som spesielt egner seg når man har god tid og ønsker optimale opptak. Når jeg så trykker på utløseren neste gang brukes de nye innstillingene for opptaket.
Jeg kan imidlertid ikke sjekke fokus med Preview fordi det ikke har en zoom-funksjon. Det kan jeg først gjøre på opptaket. Jeg kan selvsagt heller ikke vurdere ulik dybdeskarphet mellom ulike blendere. Da må jeg ta flere opptak. Disse få begrensningene oppveies imidlertid mange ganger av funksjonens generelle anvendelighet.
På toppen har kameraet en liten LCD-skjerm. Her vises lukkerhastighet, blenderåpning, antall bilder og batteristatus og tallene er store og lette å se. Den viser altså den mest essensielle informasjonen og muliggjør kontroll og justering av innstillinger uten at jeg må se i søkeren eller tenne menyene på LCD-skjermen. Dette synes jeg er meget praktisk, spesielt hvis jeg ønsker å være diskret. Det eneste jeg savner er visning av numerisk eksponeringsverdi (noe som burde være en smal sak å få til), nå viser bare et symbol om den er innkoblet eller ikke.
Ved å trykke på kompensasjonsknappen kommer verdien frem. Kompensasjon kan stilles indirekte eller direkte, valg gjøres i menyen. Jeg foretrekker direkte men pga hjulets plassering i øvre, bakre hjørne er det alt for lett å endre verdien uforvarende fordi kameraet kommer borti kroppen eller kamerabagen.
Når jeg trykker på knappene AE-komp, drive-mode, WB eller ISO så skifter i tillegg dette displayet innhold slik at disse verdiene kan justeres på en enkel måte.
Her har jeg plukket ut et lite knippe opptak med ulik ISO, ulik blender og ulik lukkerhastighet av samme motiv. Slik jeg ser de fotografiske mulighetene med 135mm f/1,8 så kan jeg påvirke det visuelle uttrykket på to måter: Jeg kan manipulere dybdeskarpheten gjennom strategiske valg av blender og jeg kan manipulere bevegelsesuskarpheten ved strategiske valg av lukkerhastighet. Det er i utgangspunktet ikke mye å spille på, men det kan likevel resultere i opptak (av samme motiv) med ganske ulikt emosjonelt innhold. I bilde nr. 1 og bilde nr. 3 utføres samme handling, det som gjør bildene forskjellig er først og fremst ulik dybdeskarphet. Også i bilde nr. 2 og bilde nr. 4 skjer det samme, men her er det ulik lukkerhastighet som gir dem ulik karakter.
_________________________________
Les artikkelen Eksponering til RAW - en metodisk tilnærming. Der skriver jeg mer om hvordan jeg jobber med RAW-filene.