Møteinfo
- Periode01.01.04 - 01.02.04
- Salget av kameraer (samlet alle typer, unntatt engangskameraer) har økt med 35 % - og har aldri noen gang væt så høyt. (Nettavisens tall på 350 000 kameraer er totalt for alle kameratyper, Fotorådets tall på 260 000 gjelder digitalkameraer.)
- Salget av minnekort, skrivere, skannere, blekk og papir oppveier for mange fotohandlere det tapet de har i film og framkalling/kopiering - samt redusert avanse på nye varegrupper.
- Kopiering til papirbilder fra digitalkameraer øker voldsomt. (Men varierer kraftig fra butikk til butikk.) De mest "digital butikkene" melder om at omsetningen fra digital kopiering nå utgjør 20 - 25 % av totalen. Det passer med andelen av digitale kameraer i markedet.
Det er riktig at salget av film faller (naturligvis) og at framkalling og kopiering følger i samme spor. Dette var ventet, og bransjen omstiller seg. Det vil etter hvert bli mer å gjøre i butikkene, og mindre å gjøre for storlaboratorier. (Preus Foto i Horten er ikke alene om å ha sagt opp folk i storlaboratoriet, alle gjør seg klar til å ta det trykket som bygger seg opp i fotobutikkene. Der kommer storbrukerne nå med CD'er og minnekort i stadig større strømmer.
Konkurransen blant fotobutikkene øker, og nye salgssteder dukker opp. Dette er også en prosess bransjen må forholde seg til. I løpet av noen få år vil et sted mellom 50 og 100 fotobutikker forsvinne, dette er en naturlig utvikling flere bransjefolk har ventet på i mange år.
Overgangen til en digitalisert fotoverden fører ikke bare med seg positive opplevelser for den enkelte bedrift, de ansatte eller fotografene - men på sikt innebærer overgangen mye positivt. Så godt nytt fotoår!