Roar Øhlander har en aktiv fotobakgrunn med seg, når han nå satser som rektor på fotofagskolen.
Han var ferdig utdannet fotograf i 1967, og har jobbet som fast fotograf på Trøndelag Teater i 25 år. Han har drevet eget portrettstudio og jobbet mye med dokumentar og reportasje. I de senere år ble arbeidet hans som reklamefotograf og arkitekturfotograf den dominerende delen av virksomheten. Og nå er han altså rektor ved Norsk Fotofagskole i Trondheim.
Hva er Fotofagskolen?
Vi har tatt mål av oss til å tilby en utdanning som er på høyde med det som
leveres hvor som helst ellers i verden. Innretningen på opplæringen skal
utdanne fotografer som har en kompetanse til å klare seg i det norske
markedet. Fem av våre seks lærere er praktiserende fotografer innafor de
fleste områder av faget, samtidig som vi har lang erfaring med opplæring og
undervisning. Dette gir oss en enestående fot på markedet og hva som kreves
for å overleve som fotograf i dag. I motsetning til mye av den
undervisningen som tilbys i utlandet og som er preget av fokus på ide og
konseptuelle løsninger, er vår erfaring at det er nødvendig med
grunnleggende kunnskaper innafor teknikk, håndverk og det mangfold av
fotografiske konvensjoner som vi faktisk lever av.
Hvilke fagområder satser dere på?
Skolen er 2 årig, og det første året har alle elevene felles opplæring.
Opplæringa og oppavene spenner over et vidt felt. Det arbeides mye med å få
et grep på lys og lyssetting, samtidig som vi jobber mye med sjangere som
reklame, life style, fashion, produkt, klassisk portrett, reportasje og
frioppgaver. Opplæring i digital bildebehandling og photoshop går fra første
dag.
Skolen tar inn ca 20 elever hvert år. Med to klassetrinn er det ca. 40 elever på skolen til enhver tid. Roar Øhlander forteller at andre året er preget av spesialisering og fordypning. Elevene kan velge mellom reklame eller klassisk portrett, men har også oppgaver og undervisning i fotojurnalistikk og fri fotografi. Undervisningen er lagt opp slik at elevene kan i tillegg til sitt
fordypningsfag, også få med seg undervisningen på de andre områdene.
Hvorfor ville du starte opp en fotoskole?
Det å drive opplæring av nye fotografer er udelt en glede, og med store utfordringer. Jeg må oppsummere alt hva jeg faktisk kan etter mange år i bransjen. Jeg må systematisere
andres erfaringer og kunnskaper, og ikke minst skal dette organiseres og
sruktureres i en pedagogisk form som gjør det tiljengelig for elevene.
Samtidig ligger det en stor utfordring i å sørge for at opplæringen er
interessant og matnyttig. Og så langt har vi lykkes over all forventning.
Kreativitenten må ha en plattform å stå på. Det er ved å beherske teknikk, lysets karakter, komposisjon, dramaturgi, bildepsykologi og evne til å fortelle en historie, at det kreative utvikler seg.
Hvilke visjoner har du for skolen?
Nå er det et problem at skolen ikke har formell eksamensrett og status
innafor det offisielle systemet. Men vi arbeider med saken og håper at vi
etterhvert oppnår høyskolestatus med de fordelene for våre elever som det
vil innebære.
Jeg sa en gang litt på spøk at vi skulle etablere verdens beste
utdanningstilbud for fotografer. Nå er det langt på vei blitt vår
målsetning, og vi er godt igang, avslutter Roar Øhlander.
Kontakt skolen: post@fotofagskolen.no eller link, nedenfor.
Han var ferdig utdannet fotograf i 1967, og har jobbet som fast fotograf på Trøndelag Teater i 25 år. Han har drevet eget portrettstudio og jobbet mye med dokumentar og reportasje. I de senere år ble arbeidet hans som reklamefotograf og arkitekturfotograf den dominerende delen av virksomheten. Og nå er han altså rektor ved Norsk Fotofagskole i Trondheim.
Hva er Fotofagskolen?
Vi har tatt mål av oss til å tilby en utdanning som er på høyde med det som
leveres hvor som helst ellers i verden. Innretningen på opplæringen skal
utdanne fotografer som har en kompetanse til å klare seg i det norske
markedet. Fem av våre seks lærere er praktiserende fotografer innafor de
fleste områder av faget, samtidig som vi har lang erfaring med opplæring og
undervisning. Dette gir oss en enestående fot på markedet og hva som kreves
for å overleve som fotograf i dag. I motsetning til mye av den
undervisningen som tilbys i utlandet og som er preget av fokus på ide og
konseptuelle løsninger, er vår erfaring at det er nødvendig med
grunnleggende kunnskaper innafor teknikk, håndverk og det mangfold av
fotografiske konvensjoner som vi faktisk lever av.
Hvilke fagområder satser dere på?
Skolen er 2 årig, og det første året har alle elevene felles opplæring.
Opplæringa og oppavene spenner over et vidt felt. Det arbeides mye med å få
et grep på lys og lyssetting, samtidig som vi jobber mye med sjangere som
reklame, life style, fashion, produkt, klassisk portrett, reportasje og
frioppgaver. Opplæring i digital bildebehandling og photoshop går fra første
dag.
Skolen tar inn ca 20 elever hvert år. Med to klassetrinn er det ca. 40 elever på skolen til enhver tid. Roar Øhlander forteller at andre året er preget av spesialisering og fordypning. Elevene kan velge mellom reklame eller klassisk portrett, men har også oppgaver og undervisning i fotojurnalistikk og fri fotografi. Undervisningen er lagt opp slik at elevene kan i tillegg til sitt
fordypningsfag, også få med seg undervisningen på de andre områdene.
Hvorfor ville du starte opp en fotoskole?
Det å drive opplæring av nye fotografer er udelt en glede, og med store utfordringer. Jeg må oppsummere alt hva jeg faktisk kan etter mange år i bransjen. Jeg må systematisere
andres erfaringer og kunnskaper, og ikke minst skal dette organiseres og
sruktureres i en pedagogisk form som gjør det tiljengelig for elevene.
Samtidig ligger det en stor utfordring i å sørge for at opplæringen er
interessant og matnyttig. Og så langt har vi lykkes over all forventning.
Kreativitenten må ha en plattform å stå på. Det er ved å beherske teknikk, lysets karakter, komposisjon, dramaturgi, bildepsykologi og evne til å fortelle en historie, at det kreative utvikler seg.
Hvilke visjoner har du for skolen?
Nå er det et problem at skolen ikke har formell eksamensrett og status
innafor det offisielle systemet. Men vi arbeider med saken og håper at vi
etterhvert oppnår høyskolestatus med de fordelene for våre elever som det
vil innebære.
Jeg sa en gang litt på spøk at vi skulle etablere verdens beste
utdanningstilbud for fotografer. Nå er det langt på vei blitt vår
målsetning, og vi er godt igang, avslutter Roar Øhlander.
Kontakt skolen: post@fotofagskolen.no eller link, nedenfor.