Møteinfo
- Periode21.02.01 - 21.03.01
<h5>BEDRE FARVESTYRING:</h5>
De store tunge kamerasystemene som er best egent til studiobruk og er optimalisert for å gjengi farger riktig, har fått konkurranse. Jeg har valgt å konsentrere med om Nikon D1x.<br>
Nå kan du selv velge hvilket fargerom du ønsker å jobbe i. Denne innstillingen gjør du i kameraet. Du kan velge mellom ADOBE 1998 og sRGB. For de av dere som ikke har skjønt viktigheten av å jobbe med farvestyring og ICC, så har Nikon tatt dette på alvor. Skal du ha glede av å jobbe med riktige farver, tvinger Nikon deg til å ta stilling til det å jobbe med kalibrerte arbeidsstasjoner og sette deg inn i praktisk bruk av ICC. Jeg har ikke testet ut dette, men teorien make good sence<br>
Alt du gjør før du eksponerer er å stille inn i kameraet hvilke fargerom som filen skal tagges med. Dette gjelder ikke for RÅ filene. Når du åpner bildene i Photoshop vil du i verson 6.0 få beskjed om at den filen du åpner kommer fra fargerommet ADOBE1998 eller sRGB. <br>
Automatisk hvitbalanse er også forbedret vesentlig
De nye D1 modellen gir rett og slett bedre farger rett ut fra kameraet.
<h5>OPPLØSNINGEN</h5>
Filoppløsningene er åpenbart forbedret. Nikon D1x passerer 5-megapixel grensen dette gir TIFF filer på 16,88 mb eller en oppløsning på 4032x1324 piksler. Man skulle tro at dette ville gi lange bilder.<br>
Softwaren regner om inputdataene på 4032x1324 piksler til 3008x1980 piksler. Noen vil kalle dette for interpoleriong. Interfoto kaller dette for omregnig av data. <br>
Hva vil dette bety i praksis for oss fotografer. Vi vet at Fuji S1 ogsåjukser med data. Jeg har sett offisielle råfiler fra Nikon og det ser lovende ut. Det jeg er opptatt av er om filene kan konkurrere med filene som kommer fra Phase One og Imacon..<br>
Rårilene kan åpnes via en plug-in i Photoshop. Dette er en utrolig bra forbedring på tross av at Nikon Capture kommer med en verson 2.0.
Dette programmet som er spesiallaget for å lese Råfilene fra D1, her vist seg å jobbe utrolig sent. For min del har dette betydd at i de fleste tilfeller har jeg valgt å bruke de interpolerte Tiffene i steden. Råfilene i en D1x er på 4 mb. Når de åpnes i Photoshop er filen på 36 mn/16bit.
<h5>STIKKORD</h5>
En vanlig D1 kan ikke oppgraderes til en D1x.
All oppdateringene som er gjort inne i kameraet. Alle koblinger og software er byttet ut, i prinsippet er dette et helt nytt kamera.
- Bedre farver<br>
- Mindre støy<br>
- Enklere betjeniing<br>
- Forbedret farvge display med mulighet til å zoome inn på visnings bildet<br>
<h5>PRISEN</h5>
Ja la oss ikke glemme at det koster å spare penger på film.
D1x forventes å ligge på ca 65ooo kroner mens D1h vil ligge på ca 45ooo kroner som i dag. Ankomst til forbruker i Norge er forventet i begynnelsen av Mai. Den gamle Nikon D1 vil selges for 34ooo kroner. Interfoto har kun 50 D1 hus igjen løp løp.
<h5>T E S T E N </h5>
Om Interfoto er heldige å få en fullverdig D1x til Norge i Mars.
Vil jeg foreta en test av D1x, Phase One og Imacon under FOTOGRAFI 2001 messen i Oslo Spectrum den 15-18 mars. <br>
Når jeg tester mine digitale kameras før vi gjør et kjøp, har jeg helt andre parametre å gå etter, enn hvordan tradisjonelle tester er bygget opp.
Praktisk arbeidsflyt, fleksibilitet, fraver og kvalitet. Det å grave seg ned på pixelnivå er ikke så interessant som det å kunne levere en fil i riktig oppløsning med riktige farver som kommer riktig ut på trykk.
Hva tåler systemene ?!
Kom til FOTO.no`s digitalecafe i samarbeid med Digitalkameratene og
Fotoakademiet på Vågå den 16 mars. Mer info kommer senere ..
PÅ BILDET - Egil Nillsson og Einar Engebretsen