Betydelig færre av de vel 1000 spurte tok bilder i påsken enn i julen. Samtidig var det langt flere av de som tok bilder som brukte mobilkamera i påsken enn i julen. Økningen fra jul til påske varierer med mellom 11 og 16 prosentpoeng i de ulike aldersgruppene.
8 av ti unge brukte mobilkamera
Ikke overraskende var bruken fortsatt høyest blant ungdom, og hele 80 prosent av dem mellom 18 og 24 år som tok bilder i påsken svarer at de benyttet mobilkamera. Mer overraskende er det at over 45 prosent av dem på over 60 år som tok bilder i påsken, benyttet mobilkamera. Til sammenlikning var andelen 31 prosent i denne aldersgruppen i julen.
Økt mobilitet og bedre funksjonalitet
Dette viser en høy og kraftig økende bruk av mobilkameraer blant nordmenn i alle aldersgrupper i en periode hvor mange reiser og beveger seg mye utendørs. Det sier National Account Manager Erik Sandsmark i Sony Ericsson i Norge. Dette har sammenheng med at vi er mer mobile i påsken enn i julen, og at ny og bedre kamerafunksjonalitet på mange mobilmodeller gjør at de i økende grad kan erstatte tradisjonelle, digitale kompaktkameraer.
Stadig fler i alle alderstrinn ser ut til å få øynene opp for mulighetene og verdien av å forevige og utveksle unike øyeblikk med den enheten de likevel har med seg overalt, og med forbedret fotofunksjonalitet og -kvalitet på mobilene øker bruken. Vi reiser og beveger oss stadig mer ellers også. Dette utgjør fortsatt et voksende markedspotensial for mobilprodusentene, og er bakgrunnen for at vi følger opp vår globale salgssuksess, Cyber-shot-telefonen K800i, med en rekke nye modeller i samme serie, sier Sandsmark.
5 millioner enheter det første halvåret
Nesten alle mobiltelefoner i salg nå har kamera, men det er først i den senere tid det har kommet modeller som virkelig kan konkurrere med vanlige digitalkameraer. For Sony Ericsson var lanseringen av K800i, med 3,2 megapixel-oppløsning, autofokus, bildestabilisator og blits, en viktig milepæl i så måte. På et drøyt halvår ble det solgt ca 5 millioner eksemplarer av denne modellen globalt. Selskapet lanserte nylig to nye modeller i samme serie, og har trolig flere på trappene.
Tror mobilkameraene tar over i fremtiden
Så mye som 23,4 prosent i Sony Ericssons undersøkelse svarte at de tror mobilkameraer vil ta over for digitale kompaktkameraer i fremtiden.
Undersøkelsene fra julen og påsken forteller oss at jo mer vi er på farten, og jo bedre funksjonalitet og kvalitet telefonene byr på, desto mer blir disse prefererte bærere av funksjoner som tidligere krevde separate digitale enheter, avslutter Sandsmark.
Etableringen av Cyber-shot som merkevare på kameramobiler er et nytt eksempel på hvordan Sony Ericsson utnytter Sony-gruppens tekniske og markedsmessige erfaring med stadig utvikling og markedsføring av forbrukerelektronikk med etablerte merkevarer. I kategorien musikkmobiler har selskapet på få år solgt mer enn 20 millioner telefoner under det innarbeidede Walkman-merket.
Sony Ericsson Mobile Communications forsyner det globale kommunikasjonsmarkedet med innovative og funksjonelle mobiltelefoner, tilbehør og PC-kort. Selskapet ble stiftet i 2001 som en joint venture mellom Ericsson og Sony. Det har hovedkontor i London og ca 7 000 ansatte over hele verden. Forsknings- og utviklingsenheter er lokalisert i Europa, Japan, Kina og Amerika. Sony Ericsson feiret sitt femårsjubileum den 1. oktober 2006. Selskapet er global hovedsponsor for Womens Tennis Association, og har samarbeidet med WTA for å arrangere Sony Ericsson WTA Tour i mer enn 80 byer i løpet av året. Mer på www.sonyericsson.com
For ytterligere informasjon:
Erik Sandsmark, National Account Manager, Norway
Sony Ericsson
Telefon: 90 02 06 30, e-post: erik.sandsmark@sonyericsson.com
Høyoppløselige bilder av telefonmodellen kan hentes på www.sonyericsson.com under Press room
8 av ti unge brukte mobilkamera
Ikke overraskende var bruken fortsatt høyest blant ungdom, og hele 80 prosent av dem mellom 18 og 24 år som tok bilder i påsken svarer at de benyttet mobilkamera. Mer overraskende er det at over 45 prosent av dem på over 60 år som tok bilder i påsken, benyttet mobilkamera. Til sammenlikning var andelen 31 prosent i denne aldersgruppen i julen.
Økt mobilitet og bedre funksjonalitet
Dette viser en høy og kraftig økende bruk av mobilkameraer blant nordmenn i alle aldersgrupper i en periode hvor mange reiser og beveger seg mye utendørs. Det sier National Account Manager Erik Sandsmark i Sony Ericsson i Norge. Dette har sammenheng med at vi er mer mobile i påsken enn i julen, og at ny og bedre kamerafunksjonalitet på mange mobilmodeller gjør at de i økende grad kan erstatte tradisjonelle, digitale kompaktkameraer.
Stadig fler i alle alderstrinn ser ut til å få øynene opp for mulighetene og verdien av å forevige og utveksle unike øyeblikk med den enheten de likevel har med seg overalt, og med forbedret fotofunksjonalitet og -kvalitet på mobilene øker bruken. Vi reiser og beveger oss stadig mer ellers også. Dette utgjør fortsatt et voksende markedspotensial for mobilprodusentene, og er bakgrunnen for at vi følger opp vår globale salgssuksess, Cyber-shot-telefonen K800i, med en rekke nye modeller i samme serie, sier Sandsmark.
5 millioner enheter det første halvåret
Nesten alle mobiltelefoner i salg nå har kamera, men det er først i den senere tid det har kommet modeller som virkelig kan konkurrere med vanlige digitalkameraer. For Sony Ericsson var lanseringen av K800i, med 3,2 megapixel-oppløsning, autofokus, bildestabilisator og blits, en viktig milepæl i så måte. På et drøyt halvår ble det solgt ca 5 millioner eksemplarer av denne modellen globalt. Selskapet lanserte nylig to nye modeller i samme serie, og har trolig flere på trappene.
Tror mobilkameraene tar over i fremtiden
Så mye som 23,4 prosent i Sony Ericssons undersøkelse svarte at de tror mobilkameraer vil ta over for digitale kompaktkameraer i fremtiden.
Undersøkelsene fra julen og påsken forteller oss at jo mer vi er på farten, og jo bedre funksjonalitet og kvalitet telefonene byr på, desto mer blir disse prefererte bærere av funksjoner som tidligere krevde separate digitale enheter, avslutter Sandsmark.
Etableringen av Cyber-shot som merkevare på kameramobiler er et nytt eksempel på hvordan Sony Ericsson utnytter Sony-gruppens tekniske og markedsmessige erfaring med stadig utvikling og markedsføring av forbrukerelektronikk med etablerte merkevarer. I kategorien musikkmobiler har selskapet på få år solgt mer enn 20 millioner telefoner under det innarbeidede Walkman-merket.
- Undersøkelsene om fotografering i julen og påsken ble foretatt henholdsvis i januar og april 2007, som identiske spørreundersøkelser per telefon i et landsrepresentativt utvalg av befolkningen, bestående av over 1000 stemmeberettigede nordmenn. Av disse svarte 69 prosent at de tok bilder i julen og 47,8 prosent at de tok bilder i påsken. Respondentene er inndelt i aldersgruppene 18-24 år, 25-39 år, 40-59 år og 60+.
Sony Ericsson Mobile Communications forsyner det globale kommunikasjonsmarkedet med innovative og funksjonelle mobiltelefoner, tilbehør og PC-kort. Selskapet ble stiftet i 2001 som en joint venture mellom Ericsson og Sony. Det har hovedkontor i London og ca 7 000 ansatte over hele verden. Forsknings- og utviklingsenheter er lokalisert i Europa, Japan, Kina og Amerika. Sony Ericsson feiret sitt femårsjubileum den 1. oktober 2006. Selskapet er global hovedsponsor for Womens Tennis Association, og har samarbeidet med WTA for å arrangere Sony Ericsson WTA Tour i mer enn 80 byer i løpet av året. Mer på www.sonyericsson.com
For ytterligere informasjon:
Erik Sandsmark, National Account Manager, Norway
Sony Ericsson
Telefon: 90 02 06 30, e-post: erik.sandsmark@sonyericsson.com
Høyoppløselige bilder av telefonmodellen kan hentes på www.sonyericsson.com under Press room
Sony Ericsson
Bruk av kameramobil - etter alder