Utstillingsinfo
- Periode07.10.10 - 14.11.10
- StedFotogalleriet, Oslo
Med humor og naivistisk underfundighet utforsker Tårnesvik her totalitær og ideologisk ikonografi og kommunikasjon fra perioden under og mellom de to verdenskrigene. Gjennom plakater, installasjon og fotografier reflekterer hun over gjensidigheten mellom destruksjon og revolusjon, visjon og utopi, og over ubetydeligheten av enkeltmenneskets handlinger innenfor et politisk system.
Arbeidene føyer seg inn i Tårnesviks mangeårige utforsking av identitet og tilhørighet, men undersøkelsesområdet er endret fra geografi til politisk ideologi. Prosjektet er basert på materiale fra bokutgivelser, postkort og manifester utgitt i perioden 19141950. Ved å isolere, stilisere og bearbeide symboler, bilder og tekst fra denne brytningsperioden, demonstrerer kunstneren hvordan en bestemt ideologisk ikonografi sett i historiens lys kan fremstå som på en og samme tid utopisk, klisjéfylt og kraftfull. Slik antydes også en lengsel etter den tryggheten klare ideologiske visjoner kan innebære.
Arbeidet Cowboy (2010) består i et bearbeidet fotografi av en cowboy på hest, slik vi kjenner det fra amerikansk populærkultur. Som et bilde på frihet oppnådd gjennom selvstendighet og tøyling av kaos er motivet i dag nærmest tømt for mening. Dets opprinnelige innhold frihet anses imidlertid fortsatt som et udiskutabelt, politisk gode. Kunstneren demonstrerer her hvordan et historisk situert, visuelt uttrykk kan fremstå som en klisjé, mens dets innhold fremholdes som en nærmest ahistorisk verdi.
Et annet sentralt moment i utstillingen er gjensidigheten i forholdet mellom bevegelse og stillstand, progresjon og destruksjon. Dette formidles enkelt og effektivt i arbeidet Ja (2010). Mot en svart bakgrunn er ordet Ja! utformet i hvit, gotisk font med referanse til nasjonalsosialistisk propaganda. Mens ja åpner for bevegelse og muligheter, henviser ordets typografiske utforming til den totale kontrollen over individet som kjennetegner totalitære regimer i deres kamp for samfunnsendring. Her fremstår den enkle teksten som et grafisk bilde, som antar monumentalitet og objektkarakter gjennom sin størrelse og blanke overflate.
Serien The Man (2010) består i tre, stiliserte litografiske trykk av menn som utfører tilsynelatende meningsløse gester. Bildene er scannet fra en bokutgivelse om illusjoner og trylleri fra 1936, og gjengitt som innrammede portrettfotografier. I kontrast til portrettsjangerens fremheving av det unike ved individet, understreker motivet her menneskets maktesløshet i skyggen av storpolitikken. Utstillingen åpner således for en utforsking av forholdet mellom kunst, ideologi og propaganda, og av kunstnerens rolle som symbolprodusent og aktør i et politisk system.
Kristin Tårnesvik er utdannet ved Kunsthøgskolen i Bergen. Hun bor og arbeider i Bergen, hvor hun er tilknyttet Flaggfabrikken, kunstnerdrevet senter for fotografi og samtidskunst. Tårnesvik har hatt flere separatutstillinger, blant annet i Galleri Huutu, Helsinki, Seljord kunstforening og Samisk kunstnersenter, Karasjok, samt deltatt på en rekke gruppeutstillinger nasjonalt og internasjonalt, eksempelvis på UKS, Oslo, Finnish Museum of Photograhpy, Helsinki, Trøndelag senter for samtidskunst, Tromsø kunstforening, Festspillene i Harstad, Haugar kunstmuseum og på Murmansk kunstmuseum.
Cowboy
Kristin Tårnesvik
The man
Kristin Tårnesvik