Utstillingsinfo
- Periode25.11.10 - 16.01.11
- GalleriFotogalleriet
- StedOslo
Ifølge Fotogalleriet plasserer de seg innenfor den dokumentariske vendingen som har preget samtidskunsten de siste femten årene.
- Sommer baserer videoverkene sine på presis montasje av et rikt, men selektivt utvalg av funnet, historisk kildemateriale. Vaindorfs arbeider utgjør i kontrast samtidshistoriske undersøkelser basert på deltagende observasjon av ulike sosiale miljøer i de fysiske omgivelsene de lever i. Hos begge kunstnerne åpner virkemidler som redigering, valg av kameravinkler og kilder for tvil om narrasjonens pålitelighet og kildematerialets reliabilitet som tidsfragmenter, skriver Fotogalleriet i en pressemelding.
Samlet utgjør arbeidene i utstillingen en kritisk undersøkelse av den eurosentriske fremstillingen av verdenshistorien så vel som samtidige visjoner om et forent Europa.
- EUROVISION er en utstilling som tematiserer konstruksjon av nasjonal identitet i sentrum og i utkanten av Europa. Visuelle fremstillinger av nasjonal identitet, historie og hukommelse for eksempel gjennom film, arkitektur og minnesmerker er gjenstand for kritisk undersøkelse. I videoinstallasjoner og et nytt videogalleri viser EUROVISION brokker av liv som utspiller seg i skyggen av monumenter, utopisk arkitektur og nasjonalromantiske filmkulisser.
Variations of Max
Helene Sommers kompilasjonsfilm Variations of Max (2010) fletter inn kunstnerens egen familiehistorie sammen med den tyske historieboken Synchronoptische Weltgeschichte (1952), synkronoptisk verdenshistorie, og biografien til forfatteren, Arno Peters.
- Gjennom bruk av arkiver, bøker, filmer, nyhetsklipp, slektsforskning, personlige minner og ren spekulasjon vever Sommer de ulike historiene sammen til en fragmentert fortelling som stiller spørsmål rundt forholdet mellom biografi, historiografi, hukommelse og billedproduksjon.
A tale of Stone and Wood
I Sommers A tale of Stone and Wood (2009) undersøker hun filmproduksjonens rolle i forhold til historiekonstruksjon, nasjonal identitet og kollektiv hukommelse. Med den bulgarske fjellandsbyen Kovachevitsa som location kombinerer hun egne intervjuer og opptak fra stedet, med klipp fra filmer innspilt i Kovachevitsa mellom 1977 og 2005, alle med kontroversielt politisk og nasjonalromantisk innhold.
Present Unfinished/EUR Chronicle
Alexander Vaindorfs Present Unfinished/EUR Chronicle (2009) viser dagliglivet i skyggen av et av de mest berømte nyklassistiske byplanleggingsinitiativene i europeisk arkitektur fra 1930-tallet, det utopiske prosjektet EUR (Esposizione Universale di Roma).
- EUR var opprinnelig ment å skulle demonstrere storheten i den italienske fascismen. Prosjektet har blitt delvis realisert, og i dag er EUR ikke kun et historisk område, men også en forstad i Roma hvor de fleste av bygningene er omgjort til kontorer og departementer. På kveldstid brukes området til prostitusjon, narkotikahandel og hundekamper.
Vaindorfs arbeid undersøker hvordan urealiserte ideer fra fortiden fortolkes, spres og tilpasses dagens samfunn. Gjennom to veggprojeksjoner antyder kunstneren hvordan visuell representasjon av historie, politikk og makt i det offentlige rom er i endring og antar nye betydninger.
Detour. One Particular Sunday
I Detour. One Particular Sunday (20062008) dokumenterer Vaindorf den ukentlige fridagen til middelaldrende kvinner fra det tidligere Sovjetunionen, hovedsakelig Ukraina.
- Kvinnene ble arbeidsløse under perestrojkaen og har siden migrert til Italia for å jobbe som hushjelper. Mens de lever innestengt hos italienske familier gjennom uken samles de hver søndag i Parc de Resistance i Roma. Arbeidet undersøker dette spesifikke stedet og dets brukere gjennom tre parallelle fortellinger.
Helene Sommer
Helene Sommer (f. 1978, Oslo) er utdannet ved Statens Kunstakademi i Oslo (2003), og bor og arbeider i Berlin. Sommer har stilt ut en rekke steder i Europa, nylig blant annet på Chert Gallery i Berlin, Würtembergischer Kunstverein i Stuttgart, Municipal Library i Palazzo Mauri i Spoleto, Italia, Museum of Contemporary Art Vojovodina i Novi Sad, Serbia, på Red House i Sofia, Bulgaria, CCA Ujazdowski Castle i Warsawa, Vestfossen Kunstlaboratorium, Akademie Schloss Solitude i Stuttgart og i Botkyrkan Konsthall i Stockholm.
Alexander Vaindorf
Alexander Vaindorf (f. 1965, Odessa, tidligere Sovjetunionen) har siden 1987 bodd og arbeidet i Stockholm. Han har sin kunstutdannelse fra Konstfack og Kungliga Akademien för de fria konsterna i Stockholm, og fra Columbia University, School of the Visual Arts, New York. Vaindorf har en omfattende internasjonal utstillingsvirksomhet og har de siste årene hatt separatutstillinger på Gävle Konstcentrum i Sverige, Kunstraum Lakeside i Klagenfurt, Østerrike og Salon of the Museum of Contemporary Art i Beograd, samt deltatt på en rekke gruppeutstillinger, som på Badischer Kunstverein i Karlsruhe, Gøteborg Biennalen 2009, den fjerde Tirana Biennalen og Manifesta 7 i Bolzano, Italia.
Videogalleriet på Fotogalleriet
Utstillingen innvier Videogalleriet, Fotogalleriets nye, permanente visningsrom spesielt tilrettelagt for projeksjonsbaserte arbeider. Videogalleriet er det første av sitt slag i Oslo, og markerer at den fotografiske kunsten i dag også omfatter film- og video. Videogalleriet er støttet av Rom for kunst/Norsk Kulturråd, FotoPhono og Norsk Fotografisk Fond.
Alexander Vaindorf
Helene Sommer