Uklare konturer

På Fotografiens Hus stiller Tor Einstabland ut fotografier fra Mea Shearim, en isolert bydel i Jerusalem.
'Uklare konturer/Indistinct contours' er en serie bilder fotografert i jødenes område Mea Shearim, en isolert bydel i Jerusalem. Her lever man etter strenge regler, jødisk lov, bønn og studier. Både utseende og klær er bestemt og regulert. Sorte plagg. Hatt og skjegg. Tildekket hode og kjole. Det er en bydel omringet av en mur. Prosjektet har et noe annet uttrykk enn Tor Einstablands tidligere utstillinger, som for eksempel 'Nyheter fra den underbevisste' og 'Mexican Sketches – 24 frames' som begge ble vist på Fotografiens Hus.

- I 'Uklare konturer' er bildene mer "maleriske", produsert på håndlaget papir og innrammet, forteller Einstabland til foto.no. - Jeg ønsket å lage en serie bilder som har en kontrast mellom et mykt uttrykk og et alvorlig tema.

- En underlig stillhet preger gatene i Mea Shearim. Innbyggerne beveger seg ubemerket hen og det virker som tiden slår sin egen takt. Dette skaper en følelse av distanse og en opplevelse av en underliggende uro. Jeg brukte derfor dette området til å lage en serie bilder som setter spørsmål ved vår egen og menneskets grenser og toleranse for regulerte rammer. Hvor mye tåler vi før vi visker oss selv ut og mister individet? Hvor går grensen for når du blir utydelig, for dem rundt deg, til å se ditt egentlige jeg? Dette er grunnen til at bildene er uskarpe og tittelen er UKLARE KONTURER.

For å fotografere i Mea Shearim kreves det at man viser stor respekt for de regler og levestil som er. Det oppfordres blant annet om å ikke fotografere under Shabbat (fra solnedgang på fredag til det er mørkt lørdag kveld).

- For meg handler det om en viktig del av min jobb som fotograf, å tilnærme seg både personer og samfunn med respekt og ydmykhet. Slik klarer jeg å skape situasjoner og møter som kan bli det fotografiet jeg søker. I Mea Shearim møtte jeg både skyhet og åpenhet.

Einstabland ønsker at de som ser utstillingen skal reflektere over sitt eget jeg og stille seg spørsmålet om hvor tydelig man er for omverdenen. Er mine konturer uklare? Hvordan påvirkes jeg av de regler og rammer som omgir meg og min hverdag?

- Min definisjon på ytre rammer omfatter både politikk og religion, til det mellommenneskelige og relasjonsmessige. Selv om dette prosjektet er laget på en definert plass, er budskapet og spørsmålet universelt og gjelder oss alle.

Einstabland har jobbet som kunstfotograf i 10-15 år. Han har alltid hatt et ønske om å forandre og påvirke en tanke eller holdning når han skaper bilder. Som regel handler bildene om temaer på det psykologiske plan.

- Jeg er opptatt av denne siden av mennesket og der kan jeg kan skape fotografier som har et elementært og gjenkjennbart budskap.

Karrieren til Einstabland startet som Art Director og har etter hvert utviklet seg mot det kunstneriske og med fotografiet som uttrykksmåte. Det har ført til mange reiser og noen lengre opphold ute i verden. Det har også blitt flere utstillinger i inn -og utland.

Vernissage, torsdag 29.november kl.18-21. Utstillingen henger til og med 6. januar 2013.
Tor Einstabland -
Tor Einstabland
Tor Einstabland -
Tor Einstabland
Tor Einstabland -
Tor Einstabland
Tor Einstabland -
Tor Einstabland

Varsle Foto.no
Som innlogget kan du kommentere artikler.
Artikkelkommentarer
Georg K.
Even though it might not be correct to post this here,but since the point was made earlier - here is a link to a page using some samples of images out of focus, all for a very clear and visible reason :http://digital-photography-school.com/out-of-focus-photos
6.1.2013
Georg K.
one can use photography in many different ways and fashions - how about just dropping the clear, crisp fokus - and look for an expression, something what is able to transport a mood, an impression, a view - a thought - something what might represent a reflection of the one who made these images ?
After all is sharpness just one concept, one which seems very desirable to us - because we are usually irritated when we can't see clear - because we tend to believe that we depend on excat information - and now we are invited to see images which do not offer this - and so they invite for a second thought, a second view - an enhanced process of viewing - might be something what a photographer is entitled to desire ?
5.1.2013
Pål H.
Må vel si meg enig med JW her jeg også. Synes ikke noe særlig om uskarpe bilder. Pleier å slette dem selv jeg.
En annen ting jeg reagerer på er beskrivelsen av Meah Shearim.
Det er ikke slik at alle i området Meah Shearim går med slike klær som her beskrevet. Størstedelen er ortodokse jøder,det er riktig. Men ikke alle er det.
Og setningen " jødenes område i Jerusalem " Hva i all verden menes med det ? Hele Jerusalem er vel jødenes område. Det har det vært i nær 3000 år.
Det fremstilles også som at området er regulert av egne lover og bestemmelser. Slik er det ikke. Israels vanlige lover gjelder også i Meah Shearim, selvfølgelig. Og området er heller ikke isolert. Det er bare tull.
5.1.2013
Rita B.
Jeg synes dette var en kjempefin ide, og vil helt sikkert ta en tur ned for å se nærmere på utstillingen. At fotografier kan brukes i flere former, ikke bare for å gjenskape et motiv, men som her i en overført, malerisk betydning med form, farger og skygger gir flere dimensjoner til bildebruken. Veldig bra!
30.11.2012
Eirik B.
Enig med Jan Wilford her. Dette for meg blir akkurat det samme som at en blå firkant på rød bakgrunn kalles "kunst" og er verdt mange millioner kroner, bare fordi det er laget av en som er kjent. Hadde den gjengse mann gjort det samme hadde ingen løftet et øyebryn.
29.11.2012
Jan-Wilford A.
Planlagt uskarphet, tja, en kan vel stort sett gjøre et skarpt bilde like uskarpt i Photoshop.... ;)
29.11.2012
Kirsten H.
Jeg synes dette var spennendeog inspirerende bilder. Når uskarpheten er så tydelig planlagt som her, virker det ikke som et arbeidsuhell, men som et kunstnerisk uttrykk. Det er en like stor kunst å treffe nøyaktig på uskarphet som på skarphet. Det fungerer nok best på gatefotografier, naturbilder vil vi jo gjerne ha skarpe......eller?
29.11.2012
Jan-Wilford A.
Har man et anerkjent navn som fotograf, kan en legge ut hva som helst av bilder. Bilder vi dødelige ville få krass kritikk for, mens en fotograf med et kjent navn, blir skrytt opp i skyene for å vise frem.
(satt litt på spissen) :)
29.11.2012
Rune S.
Synes det er mye rart vi får presentert.
29.11.2012
Bent Are I.
Det å "fokusere" på det som er ute av fokus er en kjent men riktignok lite brukt teknikk (som jeg selv har hatt mye moro med). For eksempel kan man sjekke Hirosi Sugimoto sine arkitekturbilder.

Her har fotografen gjennomført teknikken i hele serien, og da ville et sylskarpt bilde skilt seg ut som det som ikke passet inn.

Det er ikke "feil" fokus, men isteden blir seeren tvunget til å vurdere konturer, skygger og farger.

Til mer kjent motivene er, til bedre fungerer teknikken.
29.11.2012
Jan-Wilford A.
Hadde jeg lagt ut slike bilder, ville jeg fått kjeft for at de var uskarpe.

Men nå er jo ikke jeg en kjent fotograf...
29.11.2012
Eller kommenter via Facebook:
Åpne uskalert versjon i eget vindu