Nå stilles 'Trespassing' ut på Qvale Galleri i Oslo. 'Trespassing' er en serie fotokunstner Ole Brodersen har jobbet med siden 2011. I prosjektet har han plassert menneskeskapte objekter i et landskap der deres samspill med naturen blir registrert.
Vind, havstrømmer og bølger utnyttes og brukes. Fotografen åpner lukkeren, gir den tid til å fange det som utspiller seg - i møter hvor naturen komponerer og omplasserer objektene.
- Fotografiene i serien er nøye regissert og krever full kontroll over det fotografiske håndverket, på samme tid som de er et resultatet av naturkreftenes tilfeldigheter som ikke kan kontrolleres. Der mange fotografer prøver å dekke til sine spor i prosessen mot det perfekte fotografiet, avdekker Brodersen allerede i titlene hvilke virkemidler han har tatt i bruk for å skape sine magiske landskapsinstallasjoner. Titler som String, cloth and kite og Plexiglass, wood, sparkler and string avslører at Brodersen benytter seg av hverdagslige objekter til å skape bildene sine. Og det er dette som fenger; nettopp fordi resultatene får deg til å undre, skriver Qvale Galleri om serien.
I fotografiene får betrakter et møte med naturens skjulte understrømmer og dens påvirkning på våre liv.
- Menneskeskapte miljøer er ikke fullstendig adskilt fra naturens rike; de danner en kompleks sammensetning som er i konstant forandring, har Brodersen tidligere fortalt til foto.no i et intervju.
- De er så innviklet forbundet at det nesten er umulig å skille dem fra hverandre. Når man blir klar over naturens tilstedeværelse er det alltid i ekstreme situasjoner, i avsidesliggende områder eller ekstraordinære værforhold. På den andre side er menneskenes inngrep i naturen helt åpenlyse, men like dramatiske.
Inspirasjon henter Brodersen fra Gjon Mili, Eadweard Muybridge, Etienne-Jules Marey og Eric Staller. Fra skjærgården, seiling og været. Ja, fra Lyngør, den bilfrie øygruppen hvor han selv og elleve generasjoner før han har vokst opp. Bestefaren var sjømann, faren er seilmaker og Ole Brodersen selv har seilt siden han var seks. Han rodde ofte til skolen og i et år seilte han rundt Atlanterhavet i en 120 år gammel losskøyte. Naturkreftene har vært en stor del av hans hverdag. I dag gjenspeiler det hele seg i prosjektet Trespassing.
Prosjektet kan spores tilbake til 2011 da Brodersen gikk til innkjøp av noen store isoporblokker, som han deretter malte med selvlysende maling.
- Det viste seg at overflaten var alt for ru, i tillegg til at selvlysende maling jo har en tendens til å ikke lyse så godt med mindre det er fullstendig bekmørkt. I bekmørke kan det som kjent være litt vrient å fotografere. Jeg brukte derfor en lommelykt til å lyssette blokka i skumringa, men under eksponeringa, på cirka 30 minutter, blåste blokka overende. Naturkreftene hadde tatt kontroll over bildet, og dette ble grunntanken i prosjektet.
Objektene, eller markørene som han selv kaller det, kan være for eksempel seil, flagg, drager, stjerneskudd eller andre lyskilder.
- Han lar naturen ta kontroll over markørene, og bølger, vind og tidevann er med på å forme resultatet. Resten av prosessen har Brodersen full kontroll på. Han jobber kun analogt og med storformatkamera. For å skape bildene sine benytter han seg av en lukkertid som kan være opptil 45 minutter. På denne måten får man et slags bilde av tiden og av det som har skjedd foran kameraet. Magien skjer i skjæringspunktet mellom fotografiapparatet, den uberørte naturen og de menneskeskapte objektene, skriver galleriet.
Vær og vind spiller også en stor rolle over hvilke patenter og objekter som brukes hvor og når.
- Er det mye sjø, jobber jeg innaskjærs. Mye vind, da kan jeg for eksempel arbeide med seilduk og drage. Jeg har ofte med en del forskjellige løsninger, slik at jeg kan endre location ved væromslag. Både før og under eksponering spiller naturkreftene sin rolle, sier Brodersen.
Utstillingen åpner 18. februar klokken 18 på Qvale Galleri i Oslo. Ole Brodersen vil være tilstede. Utstillingen henger frem til 17. april.
Nedenfor kan du sjekke ut Ole Brodersen Pecha Kucha-foredrag på DOGA, filmet av aptv.no. Pecha Kucha er et japansk foredragskonsept hvor den norske utgaven holdes på Norsk design- og arkitektursenter (DOGA) i Oslo. Med 6 minutter og 40 sekunder for hver foredragsholder og bare 20 bilder til å vise frem, blir det ofte konsentrerte og underholdende presentasjoner. Over 700 byer arrangerer Pecha Kucha-kvelder verden over. Aftenposten TV (aptv.no) lager videoer av de norske foredragene.
Vind, havstrømmer og bølger utnyttes og brukes. Fotografen åpner lukkeren, gir den tid til å fange det som utspiller seg - i møter hvor naturen komponerer og omplasserer objektene.
- Fotografiene i serien er nøye regissert og krever full kontroll over det fotografiske håndverket, på samme tid som de er et resultatet av naturkreftenes tilfeldigheter som ikke kan kontrolleres. Der mange fotografer prøver å dekke til sine spor i prosessen mot det perfekte fotografiet, avdekker Brodersen allerede i titlene hvilke virkemidler han har tatt i bruk for å skape sine magiske landskapsinstallasjoner. Titler som String, cloth and kite og Plexiglass, wood, sparkler and string avslører at Brodersen benytter seg av hverdagslige objekter til å skape bildene sine. Og det er dette som fenger; nettopp fordi resultatene får deg til å undre, skriver Qvale Galleri om serien.
Cloth and string #02
Ole Brodersen
I fotografiene får betrakter et møte med naturens skjulte understrømmer og dens påvirkning på våre liv.
- Menneskeskapte miljøer er ikke fullstendig adskilt fra naturens rike; de danner en kompleks sammensetning som er i konstant forandring, har Brodersen tidligere fortalt til foto.no i et intervju.
- De er så innviklet forbundet at det nesten er umulig å skille dem fra hverandre. Når man blir klar over naturens tilstedeværelse er det alltid i ekstreme situasjoner, i avsidesliggende områder eller ekstraordinære værforhold. På den andre side er menneskenes inngrep i naturen helt åpenlyse, men like dramatiske.
Cloth and string #03
Ole Brodersen
Inspirasjon henter Brodersen fra Gjon Mili, Eadweard Muybridge, Etienne-Jules Marey og Eric Staller. Fra skjærgården, seiling og været. Ja, fra Lyngør, den bilfrie øygruppen hvor han selv og elleve generasjoner før han har vokst opp. Bestefaren var sjømann, faren er seilmaker og Ole Brodersen selv har seilt siden han var seks. Han rodde ofte til skolen og i et år seilte han rundt Atlanterhavet i en 120 år gammel losskøyte. Naturkreftene har vært en stor del av hans hverdag. I dag gjenspeiler det hele seg i prosjektet Trespassing.
Cloth and styrofoam #01
Ole Brodersen
Prosjektet kan spores tilbake til 2011 da Brodersen gikk til innkjøp av noen store isoporblokker, som han deretter malte med selvlysende maling.
- Det viste seg at overflaten var alt for ru, i tillegg til at selvlysende maling jo har en tendens til å ikke lyse så godt med mindre det er fullstendig bekmørkt. I bekmørke kan det som kjent være litt vrient å fotografere. Jeg brukte derfor en lommelykt til å lyssette blokka i skumringa, men under eksponeringa, på cirka 30 minutter, blåste blokka overende. Naturkreftene hadde tatt kontroll over bildet, og dette ble grunntanken i prosjektet.
Ole Brodersen
Objektene, eller markørene som han selv kaller det, kan være for eksempel seil, flagg, drager, stjerneskudd eller andre lyskilder.
- Han lar naturen ta kontroll over markørene, og bølger, vind og tidevann er med på å forme resultatet. Resten av prosessen har Brodersen full kontroll på. Han jobber kun analogt og med storformatkamera. For å skape bildene sine benytter han seg av en lukkertid som kan være opptil 45 minutter. På denne måten får man et slags bilde av tiden og av det som har skjedd foran kameraet. Magien skjer i skjæringspunktet mellom fotografiapparatet, den uberørte naturen og de menneskeskapte objektene, skriver galleriet.
Ole Brodersen
Vær og vind spiller også en stor rolle over hvilke patenter og objekter som brukes hvor og når.
- Er det mye sjø, jobber jeg innaskjærs. Mye vind, da kan jeg for eksempel arbeide med seilduk og drage. Jeg har ofte med en del forskjellige løsninger, slik at jeg kan endre location ved væromslag. Både før og under eksponering spiller naturkreftene sin rolle, sier Brodersen.
Ole Brodersen
Ole om bildet""I bekmørke kan det som kjent være litt vrient å fotografere. Jeg brukte derfor en lommelykt til å lyssette blokka i skumringa, men under eksponeringa, på cirka. 30 minutter, blåste blokka overende. Naturkreftene hadde tatt kontroll over bildet, og dette ble grunntanken i prosjektet."
Utstillingen åpner 18. februar klokken 18 på Qvale Galleri i Oslo. Ole Brodersen vil være tilstede. Utstillingen henger frem til 17. april.
Nedenfor kan du sjekke ut Ole Brodersen Pecha Kucha-foredrag på DOGA, filmet av aptv.no. Pecha Kucha er et japansk foredragskonsept hvor den norske utgaven holdes på Norsk design- og arkitektursenter (DOGA) i Oslo. Med 6 minutter og 40 sekunder for hver foredragsholder og bare 20 bilder til å vise frem, blir det ofte konsentrerte og underholdende presentasjoner. Over 700 byer arrangerer Pecha Kucha-kvelder verden over. Aftenposten TV (aptv.no) lager videoer av de norske foredragene.