Derimot var det ganske uventet hva Sony hadde i ermet da de ristet ut detaljene. For Sony A9 overoppfylte forventningene til de fleste da det ble lansert før sommeren.
Men en ting er å skru forventningene opp basert på spesifikasjoner. Noe helt annet er å teste et ferdig produkt over tid.
Vi har tidligere publisert et fyldig førsteinntrykk av Sony A9 på Fotomag.no, sammen med mange eksempelbilder. I denne artikkelen vil vi ikke gjenta alle opplysningene om kameraet derfra.
Sony satte opp et veiskille da de klemte en fullformats bildebrikke inn i et speilløst systemkamera med E-fatning. Det var da de i 2013 – altså for knapt fire år siden – lanserte Sony Alpha 7 og Alpha 7R, to fullformat systemkameraer med henholdsvis 24 Mp og 36 Mp CMOS-brikke.
A7 og A7 R var kompakte, tok suverene bilder, men av en eller annen grunn manglet den innebygde bildestabilisatoren. Sony hadde teknologien, for Minolta var pioner på bildestabilisator i kameraet.
I løpet av bare fire år har vi så fått A7S, og «II-utgavene» A7II, A7R II og A7S II. Samtidig har Sony på kort tid bygget opp en anselig portefølje av tilpassede objektiver, mange av dem av oppsiktsvekkende kvalitet. Ikke minst den prisbelønte G Master-serien, der objektivene er både avanserte og påkostede. Men også dyre.
Sony A9 er heller ikke et kamera som konkurrerer på pris. Et Sony-system med A9 på toppen og kvalitetsobjektiver koster ikke noe mindre enn et tilsvarende system fra f.eks. Canon og Nikon. Sony A9 konkurrerer om proffenes og de dedikerte amatørenes gunst med kvalitet, egenskaper, ytelse – og pris. Dessuten systemet som sådan, tilgang på service, og parametere som vekt, design og brukervennlighet. Det er også med de kriteriene vi bedømmer Sony A9.
De viktigste konkurransefaktorene for Sony A9 er CMOS-brikkens ytelse, den hybride autofokusen, de imponerende videoegenskapene og den blackout-frie søkeren. Dette i et svært kompakt hus med innebygd bildestabilisator.
CMOS-brikken er en helt ny konstruksjon med 24 Mp, bygget lagvis (stacked) slik at svært mye av signalbehandlingen skjer i selve brikken. Dette gir både høyere ytelse og bedre lysfangst. Det gir en så rask utlesning av data at Sony har satt elektronisk lukker som forvalgt fra fabrikken (kameraet har også en hurtig mekanisk lukker). Raskeste elektroniske lukkertid er 1/32.000 sekund, men viktigere er at problemet med «rolling shutter», dvs. forvrengte motivdeler som følge av langsom lukkerbevegelse, er nærmest borte.
Sony A9 klarer inntil 20 bilder i sekundet. Med følgefokus og kontinuerlig lysmåling. Og uten at søkeren «blunker».
Den mekaniske lukkeren (hvis du vil bruke den) klarer bare 5 bilder/sekund, men med tredjepartsobjektiver via adapter klarer kameraet opp til 10 bilder/sekund med den elektroniske lukkeren.
Kamerahus og betjening
Sony A9 er ved første øyekast til forveksling likt A7-serien. Men vi ser fort flere endringer av betydning.
Kameraet er blitt litt større, det er grepet som er blitt større og bedre, det rommer også nytt batteri med omtrent dobbelt så høy kapasitet som i A7-serien. Det er en viktig forbedring, og helt nødvendig for å duge for fotografer som bruker kameraet mye.
Videre har A9 fått nye direkte kontroller for både autofokus og opptakshastighet/-modus. Ved tommelposisjonen er det også en joystick. Alt dette er velkomne forbedringer, men mange amatørkameraer har hatt dette lenge. Kanskje like viktig for de mer bevisste av oss er egne knapper for AF-ON og AEL (eksponeringslås).
Skjermen er nå en berøringsskjerm. Det er ikke så mye du kan gjøre med fingeren, men du kan i det minst velge fokuspunkt. Den røde videoknappen er også flyttet, og det mener vi er en klar forbedring. For et kamera som innbyr til å veksle mellom stillbilder og video er det nødvendig at ikke knappen for videoopptak blir aktivert ved et uhell, samtidig som knappen må være lett å aktivere når du ønsker det. Plasseringen like ved okularet oppfyller etter vår mening disse kravene.
Det er plass til to minnekort i Sony A9, men vi synes Sony burde ha gått lenger i å tilby hensiktsmessig lagring for et kamera med denne ytelsen. Begge kortplassene er SD-kortplasser, men bare det ene støtter de hurtige UHS II-kortene. Og hvem som kom opp med ideen om at kortplass 1 er nederst (den som støtter UHS II) og den andre er øverst, lurer vi på. Siden du hele tiden må være bevisst hvilket minnekort du bruker og hvor det raske kortet sitter, er det lett å bomme før du har hele kameraet «i fingrene». For du trenger de hurtige kortene når du skal utnytte ytelsen til A9, både til stillbilder og til video. Vi stiller også spørsmål ved valget av kortstandard. Til profesjonell bruk burde XQD-kort vært et bedre valg. De er raskere og har et enda større potensial enn SD-kortstandarden.
Sony A9 har inngang for stereo mikrofon og utgang for hodetelefoner, samt en mini-HDMI-utgang. Sannelig har ikke Sony også funnet plass for en standard Ethernet-kontakt og blitz-kontakt for studioblitzer o.l. Dessverre er USB-utgangen bare en USB 2.0-kontakt, så Ethernet er den eneste virkelig hurtige mulighet for kablet overføring. Selv om ikke kameraoppløsningen er mer enn 24 Mp, vil likevel den store bufferen og 4K videoegenskapene gi behov for å overføre ganske store datamengder.
Du kan ellers både overføre data og kontrollere kameraet via Wi-Fi med en app på mobil eller nettbrett.
Det sitter også en helt ny søker i Sony A9, og den er blant kameraets mer imponerende nyheter. Oppløsningen er hele 3,7 Mp og oppfriskningsfrekvensen er inntil 120 bps. Søkerbildet er også stort, med 0,78x forstørrelse etter gjeldende standard. Dette er litt større enn søkeren i Canon EOS 1D X Mark II.
Autofokusen er et kapittel for seg. Kameraet har en hybrid fase-/kontrast-AF med hele 693 AF-punkter på bildebrikken, som dekker 93 % av bildeflaten. Sammen med en meget effektiv øyefokus gjør dette A9 til et veldig bra redskap når du skal få skarpe bilder. Vår erfaring med å følge bevegelser er også meget god, men vi føler fortsatt at det ikke er helt på samme nivå som Nikon D500, som vi mener er det beste på akkurat dette. Men godt nok til profesjonell bruk (sport/action osv), helt klart.
Bilde- og videokvalitet
Vi har for lengst passert det punktet der nye kameraer gir bedre bilder enn de fleste har bruk for. A9 passer godt inn i gruppen «mer enn bra nok».
Noen kommer nok til å måle at andre kameraer har enda bedre dynamikk, og klarer enda høyere ISO, men tatt i betraktning at Sony A9 er bygget for ytelse, er bildekvaliteten imponerende god. Bilder tatt med ISO 12.800 trenger lite eller ingen etterbehandling for å brukes med full kvalitet.
Mens andre Sony-kameraer har flere videospesifikke funksjoner, erfarer vi at Sony A9 er innrettet på fotografer som vil bruke både stillbilder og video, men ha en raskest mulig og plunderfri tilgang til kvalitet både fra stillbilder og videofilm.
Noen av de profesjonelle videofinessene, som gradasjon, mangler. Men du kan stole på å få 4K video fra full bredde på bildebrikken uten spor av «rolling shutter», full av detaljer, eller Full HD video som fint går til profesjonell bruk i et kamera som også leverer action-opptak for sportsscenen.
Da har du i pose og sekk. Og det er lett å bære over med at konkurrentene på noen områder fremdeles er vinnere.
Fotomag mener:
Sony A9 er primært et yrkeskamera for stillbilder, og liker godt raske motiver, selv i dårlig lys. Men det er også et kompetent videokamera. Sony A9 er allerede et spektakulært verktøy, men det har ennå noen små barnesykdommer.
PLUSS:
• Ekstrem ytelse, hinsides alle andre kameraer
• Meget god bildekvalitet
• Meget effektiv bildestabilisator
• Smart ergonomi, forbedret fra A7-serien
• Stor og god søker uten blackout
• En rekke svært gode objektiver tilgjengelig
MINUS:
• Trangt grep, små knapper
• Full buffer låser betjeningen av kameraet
• Bedre batteritid, men ikke god nok
Dette er en kortversjon av artikkelen i Fotomag nr 4 - 2017.
Klikk her for å lese hele saken.
Redaksjon i Foto.no er uavhengig av butikken og nettbutikken vår, men drives av inntektene derfra. Så hvis du setter pris på nettstedet og tjenestene vi tilbyr, og ønsker å se det videreført og forbedret, er vi svært takknenmlige hvis du vurderer å handle hos oss neste gang du trenger fotoutstyr eller å få laget bilder.
Du finner butikken vår i Barcode, rett ved spor 19 på Oslo S.
Nettbutikken finner du her.
Men en ting er å skru forventningene opp basert på spesifikasjoner. Noe helt annet er å teste et ferdig produkt over tid.
Vi har tidligere publisert et fyldig førsteinntrykk av Sony A9 på Fotomag.no, sammen med mange eksempelbilder. I denne artikkelen vil vi ikke gjenta alle opplysningene om kameraet derfra.
Sony satte opp et veiskille da de klemte en fullformats bildebrikke inn i et speilløst systemkamera med E-fatning. Det var da de i 2013 – altså for knapt fire år siden – lanserte Sony Alpha 7 og Alpha 7R, to fullformat systemkameraer med henholdsvis 24 Mp og 36 Mp CMOS-brikke.
A7 og A7 R var kompakte, tok suverene bilder, men av en eller annen grunn manglet den innebygde bildestabilisatoren. Sony hadde teknologien, for Minolta var pioner på bildestabilisator i kameraet.
I løpet av bare fire år har vi så fått A7S, og «II-utgavene» A7II, A7R II og A7S II. Samtidig har Sony på kort tid bygget opp en anselig portefølje av tilpassede objektiver, mange av dem av oppsiktsvekkende kvalitet. Ikke minst den prisbelønte G Master-serien, der objektivene er både avanserte og påkostede. Men også dyre.
Sony A9 er heller ikke et kamera som konkurrerer på pris. Et Sony-system med A9 på toppen og kvalitetsobjektiver koster ikke noe mindre enn et tilsvarende system fra f.eks. Canon og Nikon. Sony A9 konkurrerer om proffenes og de dedikerte amatørenes gunst med kvalitet, egenskaper, ytelse – og pris. Dessuten systemet som sådan, tilgang på service, og parametere som vekt, design og brukervennlighet. Det er også med de kriteriene vi bedømmer Sony A9.
De viktigste konkurransefaktorene for Sony A9 er CMOS-brikkens ytelse, den hybride autofokusen, de imponerende videoegenskapene og den blackout-frie søkeren. Dette i et svært kompakt hus med innebygd bildestabilisator.
CMOS-brikken er en helt ny konstruksjon med 24 Mp, bygget lagvis (stacked) slik at svært mye av signalbehandlingen skjer i selve brikken. Dette gir både høyere ytelse og bedre lysfangst. Det gir en så rask utlesning av data at Sony har satt elektronisk lukker som forvalgt fra fabrikken (kameraet har også en hurtig mekanisk lukker). Raskeste elektroniske lukkertid er 1/32.000 sekund, men viktigere er at problemet med «rolling shutter», dvs. forvrengte motivdeler som følge av langsom lukkerbevegelse, er nærmest borte.
Sony A9 klarer inntil 20 bilder i sekundet. Med følgefokus og kontinuerlig lysmåling. Og uten at søkeren «blunker».
Den mekaniske lukkeren (hvis du vil bruke den) klarer bare 5 bilder/sekund, men med tredjepartsobjektiver via adapter klarer kameraet opp til 10 bilder/sekund med den elektroniske lukkeren.
Kamerahus og betjening
Sony A9 er ved første øyekast til forveksling likt A7-serien. Men vi ser fort flere endringer av betydning.
Kameraet er blitt litt større, det er grepet som er blitt større og bedre, det rommer også nytt batteri med omtrent dobbelt så høy kapasitet som i A7-serien. Det er en viktig forbedring, og helt nødvendig for å duge for fotografer som bruker kameraet mye.
Videre har A9 fått nye direkte kontroller for både autofokus og opptakshastighet/-modus. Ved tommelposisjonen er det også en joystick. Alt dette er velkomne forbedringer, men mange amatørkameraer har hatt dette lenge. Kanskje like viktig for de mer bevisste av oss er egne knapper for AF-ON og AEL (eksponeringslås).
Skjermen er nå en berøringsskjerm. Det er ikke så mye du kan gjøre med fingeren, men du kan i det minst velge fokuspunkt. Den røde videoknappen er også flyttet, og det mener vi er en klar forbedring. For et kamera som innbyr til å veksle mellom stillbilder og video er det nødvendig at ikke knappen for videoopptak blir aktivert ved et uhell, samtidig som knappen må være lett å aktivere når du ønsker det. Plasseringen like ved okularet oppfyller etter vår mening disse kravene.
Det er plass til to minnekort i Sony A9, men vi synes Sony burde ha gått lenger i å tilby hensiktsmessig lagring for et kamera med denne ytelsen. Begge kortplassene er SD-kortplasser, men bare det ene støtter de hurtige UHS II-kortene. Og hvem som kom opp med ideen om at kortplass 1 er nederst (den som støtter UHS II) og den andre er øverst, lurer vi på. Siden du hele tiden må være bevisst hvilket minnekort du bruker og hvor det raske kortet sitter, er det lett å bomme før du har hele kameraet «i fingrene». For du trenger de hurtige kortene når du skal utnytte ytelsen til A9, både til stillbilder og til video. Vi stiller også spørsmål ved valget av kortstandard. Til profesjonell bruk burde XQD-kort vært et bedre valg. De er raskere og har et enda større potensial enn SD-kortstandarden.
Sony A9 har inngang for stereo mikrofon og utgang for hodetelefoner, samt en mini-HDMI-utgang. Sannelig har ikke Sony også funnet plass for en standard Ethernet-kontakt og blitz-kontakt for studioblitzer o.l. Dessverre er USB-utgangen bare en USB 2.0-kontakt, så Ethernet er den eneste virkelig hurtige mulighet for kablet overføring. Selv om ikke kameraoppløsningen er mer enn 24 Mp, vil likevel den store bufferen og 4K videoegenskapene gi behov for å overføre ganske store datamengder.
Du kan ellers både overføre data og kontrollere kameraet via Wi-Fi med en app på mobil eller nettbrett.
Det sitter også en helt ny søker i Sony A9, og den er blant kameraets mer imponerende nyheter. Oppløsningen er hele 3,7 Mp og oppfriskningsfrekvensen er inntil 120 bps. Søkerbildet er også stort, med 0,78x forstørrelse etter gjeldende standard. Dette er litt større enn søkeren i Canon EOS 1D X Mark II.
Autofokusen er et kapittel for seg. Kameraet har en hybrid fase-/kontrast-AF med hele 693 AF-punkter på bildebrikken, som dekker 93 % av bildeflaten. Sammen med en meget effektiv øyefokus gjør dette A9 til et veldig bra redskap når du skal få skarpe bilder. Vår erfaring med å følge bevegelser er også meget god, men vi føler fortsatt at det ikke er helt på samme nivå som Nikon D500, som vi mener er det beste på akkurat dette. Men godt nok til profesjonell bruk (sport/action osv), helt klart.
Bilde- og videokvalitet
Vi har for lengst passert det punktet der nye kameraer gir bedre bilder enn de fleste har bruk for. A9 passer godt inn i gruppen «mer enn bra nok».
Noen kommer nok til å måle at andre kameraer har enda bedre dynamikk, og klarer enda høyere ISO, men tatt i betraktning at Sony A9 er bygget for ytelse, er bildekvaliteten imponerende god. Bilder tatt med ISO 12.800 trenger lite eller ingen etterbehandling for å brukes med full kvalitet.
Mens andre Sony-kameraer har flere videospesifikke funksjoner, erfarer vi at Sony A9 er innrettet på fotografer som vil bruke både stillbilder og video, men ha en raskest mulig og plunderfri tilgang til kvalitet både fra stillbilder og videofilm.
Noen av de profesjonelle videofinessene, som gradasjon, mangler. Men du kan stole på å få 4K video fra full bredde på bildebrikken uten spor av «rolling shutter», full av detaljer, eller Full HD video som fint går til profesjonell bruk i et kamera som også leverer action-opptak for sportsscenen.
Da har du i pose og sekk. Og det er lett å bære over med at konkurrentene på noen områder fremdeles er vinnere.
Fotomag mener:
Sony A9 er primært et yrkeskamera for stillbilder, og liker godt raske motiver, selv i dårlig lys. Men det er også et kompetent videokamera. Sony A9 er allerede et spektakulært verktøy, men det har ennå noen små barnesykdommer.
PLUSS:
• Ekstrem ytelse, hinsides alle andre kameraer
• Meget god bildekvalitet
• Meget effektiv bildestabilisator
• Smart ergonomi, forbedret fra A7-serien
• Stor og god søker uten blackout
• En rekke svært gode objektiver tilgjengelig
MINUS:
• Trangt grep, små knapper
• Full buffer låser betjeningen av kameraet
• Bedre batteritid, men ikke god nok
Dette er en kortversjon av artikkelen i Fotomag nr 4 - 2017.
Klikk her for å lese hele saken.
Redaksjon i Foto.no er uavhengig av butikken og nettbutikken vår, men drives av inntektene derfra. Så hvis du setter pris på nettstedet og tjenestene vi tilbyr, og ønsker å se det videreført og forbedret, er vi svært takknenmlige hvis du vurderer å handle hos oss neste gang du trenger fotoutstyr eller å få laget bilder.
Du finner butikken vår i Barcode, rett ved spor 19 på Oslo S.
Nettbutikken finner du her.
Sony A9 gir deg i både pose og sekk.
Foto: Toralf Sandåker
Sony A9 oppfører seg eksemplarisk i svakt lys. Dynamikken er god, men først og fremst er det lite støy.
Foto: Toralf Sandåker
Slike bilder med høy kontrast viser noe av dynamikken kameraet kan gjengi.
Foto: Toralf Sandåker
Foto: Toralf Sandåker
Hvilken lenke er det du tenker på. Jeg finner ikke den lenken du sikter til.
mvh Trygve